В началото на 2019 г. журналистът Андрей Захаров успява да купи собствените си телефонни и банкови записи  като част от разследване за процъфтяващите руски пазари на откраднати лични данни. На тези пазари служители на правоприлагащите органи и телекомуникационни компании могат да търгуват за нужната им информация от лични подробности за всеки, напълно анонимно.

Година и половина по-късно разследващите от Bellingcat и Insider използваха същите тези инструменти и интелигентен анализ, за да разкрият тайния екип на ФСБ, който стои зад опита за убийство на Алексей Навални с Новичок.

Неотдавнашните разследвания на руските служби за сигурност показаха, че освен че е благодат за измамници и частни детективи, търговията с данни е спешен въпрос за националната сигурност на Кремъл.

"Нищо не се е променило откакто направих това разследване", коментира Захаров, който сега работи в разследващата агенция "Проект", пред The Guardian. "Когато Bellingcat започна да го използва пазара все по-видимо, нищо не се промени. И мисля, че и след тези разкрития, може би нищо няма да се промени, ще видим."

Руското правителство може би се надява да докаже противното.

Във вторник руската Дума даде предварително одобрение на поправките, които имат за цел да защитят, наред с другите органи, ФСБ и най-вече - служителите, които Bellingcat разобличи. А руският премиер Михаил Мишустин каза пред държавната телекомуникационна агенция: "Вие работите с лични данни. Много е важно. Разбира се, много е важно данните да бъдат защитени."

Елиът Хигинс от Bellingcat му отговори в Twitter: "Вече е малко късно, не мислите ли?"

Може би най-добрият показател за раздразнението на Кремъл от разследването на Bellingcat е, че от страна на властите няма никаква обществена реакция. (Прессекретарят на Путин внезапно отмени ежедневните си брифинги до четвъртък, когато Путин проведе национална телевизионна пресконференция.)

Изтекли и често купувани на черните пазари данни трансформират разследващата журналистика в Русия, разкривайки интимни подробности за длъжностните лица и богатите бизнесмени около Владимир Путин, както и за службите за сигурност.

Съвсем наскоро Захаров участва в разработката на статия на "Проект", в която се предполага, че Путин има дъщеря от тайна любовница. Предположенията се държат на данните от паспорт, който показва, че името на бащата на момичето е Владимир. (Захаров казва, че не купува данни и че това е предоставено от източник с достъп до тези бази данни.)

Широчината и дълбочината на данните за продажба са зашеметяващи: геолокация и данни за обаждания от мобилни телефони, полетни записи, номера на регистрационни табели, криминални и медицински записи и др.

Захаров е видял изтекли бази данни, които включват полицейски списък с клиенти на московски секс работнички в средата на 2000-те, пациенти на линейка от 2011 г. и наркомани от Алтуфьево, квартал в Москва. "Не знам защо томно  Алтуфьево", каза той, смеейки се пред The Guardian.

Откритото използване на изтекли данни стана по-често срещана, макар и противоречива, тактика за разследване. Не са много журналистите, които открито ще признаят, че го правят. В една предстояща книга Сергей Кънев, криминален репортер, пише: "Тази история създаде много суматоха, но всичко започна съвсем просто: купих база данни за Московския регион в подлеза на жп гара Павелецки. Прибрах се у дома и от интерес потърсих името на директора на ФСБ Александър Бортников."

В други случаи самата база данни може да бъде цяла една историята. През 2016 г. Канев пише за закупуване на база данни за ХИВ-инфектирани пациенти, наркомани и алкохолици в района на Иркутск, съставена от руската федерална служба за контрол на наркотиците.

Изтекли бази данни от различни руски регистри са на разположение поне от началото на 2000-те, когато са били продавани от улични дилъри. "Спомням си, че в метрото в Санкт Петербург имаше хора, които преминаваха от един влак в друг, за да ги продават", разказва Захаров.

Но това, което се е променило, казва той, беше възможността да се поръчват актуални данни за конкретни цели. Тази възможност се появи благодарение на базите данни с възможност за търсене, достъпни за правоприлагащите органи, компаниите за мобилни оператори и други, чиито служители след това могат да изтеглят данните чрез онлайн брокери и ботове на Telegram, които приемат плащания от електронни портфейли.

Пазарът свързва ефективно и анонимно купувачите и продавачите, много от които са нископлатени служители от външните региони на Русия. Когато полицията засече незаконната практика, цената за информация просто се покачва.

Bellingcat наскоро обясни как е получил богата информация за Анатолий Чепига, агент на ГРУ, замесен в отравянията в Солсбъри, като просто е изпрати искане, което струва 10 евро до бот на Telegram.

В рамките на две до три минути след въвеждане на пълното име на Чепига и предоставяне на номер на кредитна карта чрез Google Pay или платежна услуга като Yandex Money, популярен бот вTelegram предоставя датата на раждане на Чепига, номера на паспорта му, съдебните регистри, регистрационния номер на автомобила му, предишна история на собствеността на превозното средство, данни за пътни нарушения и дори къде най-често Чепига паркира в Москва.

В разследването за преследването на Навални от ФСБ,  Bellingcat споменава и последните закони за националната сигурност, които позволяват "корумпираните служители на правоприлагащите органи да търгуват свободно с данните от мобилни телефони и дори за пътуванията със самолет.

"Мисля, че в други страни е по-трудно за полицейските служители да видят къде пътуват хората из цялата страна без каквото и да е споразумение на прокурор или съд. Но тук всеки полицай може просто да вземе компютър и да види къде са пътували всички", обяснява Захаров.

Използването на така наречения "пробив"- поискани изтекли данни за конкретни цели - остава противоречиво сред журналистите. Захаров припомни разгорещен дебат на конференция през 2019 г., където няколко високопоставени журналисти и редактори се обявиха против тази практика. "Но оттогава виждам, че все повече журналисти използват тези бази данни."

Той каза, че нарастващото използване на "пробив"  неизбежно ще благоприятства компаниите и журналистите с дълбоки джобове. Засега всеки си има своя политика. "Ако отидете до източник и източник ви го покаже, можете да го използвате", на мнение е Захаров. "Но не трябва да го купувате. Това е моят отговор."

 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase