Снимки: Dnes.bg

Искате да ходите да ловите морски чудовища в Гърция, но нямате специални въдици за това? Или имате въдици, но нямате лодка, нито толкова пари, че да си я наемете? А всъщност може би искате просто да отидете да ловите шарани на язовир Въча, но ви липсва кола?

Рибарските драми край нямат.

Трима млади българи обаче са се заели да ги решат. Те разработват първата у нас, а и в света, дигитална платформа, в която милионите рибари в България, Европа и САЩ да споделят хобито си, а с това и разходите си за път и оборудването си за риболов.

"Казано просто - аз тръгвам за Гърция и имам, например, лодка с пет места. Разбрал съм се с приятел да дойде с мен и ни остават три свободни места. Вместо да ходим само двамата и да делим на две разходите и оборудването, ние можем да обявим тези три места в GoGoFish. И ако на други хора им е интересно, да се присъединят към нас. Така ще отидем заедно и ще споделим и разходите си на пет, и оборудването си".

Лодката от мен, въдиците от теб и… GoGoFish

Така обясни идеята на GoGoFish инициаторът за създаването на платформата Тома пред Dnes.bg. Той е запален рибар. Завършил е Американския колеж в София, а после оперно пеене в Музикалната академия. Сега се оттегля и от работата си и се посвещава изцяло на хобито си, което се надява да превърне в бизнес.

Всъщност той и приятелите му решават да създадат дигиталната платформа за споделени риболовни пътувания не само, защото риболовът им е хоби. А и защото статистиката показва, че развлекателният риболов е пазар с огромни мащаби. Той е най-голямото хоби в света – практикуват го около 500 милиона рибари. Риболовът е и скъпо удоволствие – както заради пътуването, свързано с него, така и заради самото оборудване.

"Това е огромна индустрия. В Щатите има 60 милиона рибари. Те харчат 48 милиарда долара на година за риболов. Само разходите им за пътувания са два пъти повече от приходите от бокс офис на кината. 22 милиарда долара на година отиват за разходи по риболовни пътувания при 11 милиарда за бокс офис в САЩ", обясни Тома.

Той смята, че този голям пазар не е развит дигитално. "В момента има две-три риболовни апликации – предимно социални мрежи, но няма такава за споделени риболовни пътувания", каза още той.

В България по официални данни има около 170 000 рибари, но тези, които биха ползвали платформата, по изчисленията на Тома, ще са около 70-80 000 души. GoGoFish ще тръгне на адрес www.gogofish.com около 22 август, като в момента на страницата желаещи могат да въвеждат мейлите си и да са от първите потребители.

Лодката от мен, въдиците от теб и… GoGoFish

Въпреки че все още инициативата не е стартирала официално, тя се радва на огромен интерес. Създателите й са засекли, че макар и все още неактивна, само за няколко седмици страницата вече е посетена от 4000 – 5000 души.

Тома и екипът му започват идеята си в България, но амбицията им е до края на годината платформата да заработи извън страната. Голямата им цел са пазарите в САЩ и Европа.

А иначе създаването на подобна платформа излиза скъпо, установяват създателите й. На първия етап от реализацията й те са я финансирали сами. За да продължат обаче им трябват още средства. "Водим разговори с инвеститори – и български, и европейски, като вече имаме потвърден интерес за финансиране от няколко места. До септември се надяваме да приключим преговорите и да се подготвим за излизане извън България", обясни Тома.

GoGoFish ще реши поне три основни проблема пред любителския риболов – главоболията около организирането на излети, големите разходи и ограничения достъп по различните типове риболов.

"Искаме цялото главоболие по организиране на едно пътуване да бъде изнесено онлайн – и да се случва само с няколко клика", категоричен е Тома. Той разказва, че от собствен опит знае колко е трудно това. "Звънения, обяснения кой кога може, кога не може, на някой му се променят плановете, чуваме се по 50 пъти, за да се организираме да отидем някъде за един ден. Така че първото, което искаме, е да дигитализираме начина, по който хората се разбират да отидат за риба", обясни инициаторът.

Второто, което GoGoFish ще направи е да спести разходите на рибарите и третото – да даде достъп до всеки тип риболов. В момента практикуването на различните видове е трудна задача, защото всеки изисква различно оборудване, а то излиза скъпо.

"Ако например аз сега съм на Въча за шарани и съм с един тип въдици, утре, да кажем, отивам в Гърция за морски едри риби – ще ми трябват други въдици. Ние предлагаме вместо хората да си купуват тези въдици и да ги ползват един-два пъти в годината, да имат достъп до споделено оборудване", разказва още Тома.

Той и екипът му имат и други идеи за платформата си, но ще ги реализират на малко по-късен етап. Сега стискат палци тя да набере скорост. След това ще внесат и информационен елемент в GoGoFish. Ще информират в коя държава каква риба е позволено или забранено да се лови, кога са забранените сезони и т.н. Ще разчитат и на това хората да споделят информация за пътуванията, на които са били.

Но това към края на годината. Сега – GoGoFish!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase