Снимка: flickr

От Богота до Москва, София и Милано, много градове по целия свят се стремят да се превърнат в следващата Силициева долина. Това е достойна за уважение цел, но в същото време невъзможна за постигане мечта, коментира CNN.

От световния медиен лидер посочват, че катализаторът за трансформирането на долината Санта Клара в това, което е днес, е не друго, а Втората световна война. В началото на 40-те година най-брилянтните умове на Съединените щати са събрани на това място с едничката мисия да изобретят технологии, които да помогнат на страната да спечели битката с нацистка Германия. 

Студентският град Станфорд е люпилня за таланти и с годините “захранва” намиращата се в непосредствена близост долина, превръщайки я в идеалната екосистема за безброй високотехнологични компании.

Но какво пречи на останалата част от света да се доближи до успеха на Силициевата долина? От гледната точка на младите предприемачи – липса на достатъчно ментори и таланти и прекалено малко инвеститори, готови да поемат риска да наливат средства в новосформирани малки компании с големи идеи и малки възможности.

Извън Силициевата долина няма кой знае колко основатели на технологични компании, които да са пример за подражание. От друга страна, ако се разхождате по една от основните улици в Пало Алто, няма как да не се сблъскате с поне дузина успели основатели или служители, участвали в изграждането на успешна компания и преминали през всички препятствия, награди и научени уроци.

Основателите на нова компания, независимо от възрастта си, не биха могли да знаят достатъчно, за да превърнат дори страхотна идея в наистина успешна фирма. Самият Стив Джобс още на 13 години изнамерил домашния телефонен номер на Бил Хюлет и позвънявайки му се сдобил с часове безплатни и същевременно безценни съвети от висококвалифициран ментор.

Това е един от най-високо ценените ресурси в Силициевата долина – менторите са приятелски настроени, щедри и готови да помогнат. В развиващите се пазари хора с подобна позиция обикновено са прекалено ангажирани с успеха на собствените си компании и нямат време за предаване на опит и знания.

CNN изтъква, че в страни като Русия и България има хиляди много талантливи програмисти, но всеки от тях има нужда от съдружник, който да движи маркетинга. Някой с фокус върху клиента, с таланта да продаде това, което програмистът сътворява. За съжаление, в повечето пазари извън Съединените щати липсва точно този маркетингов ресурс за намиране на клиенти – а това е задвижващата сила за всяка новостартирала компания.

Висшите учебни заведения в тези страни едва сега започват да променят програмите си и да залагат на маркетингово обучение, каквото се практикува в САЩ от поне 10-на години.

Инвеститорите също не правят достатъчно, за да подкрепят иноваторите. В Съединените щати рисковите вложения са напълно естествен подход и то в няколко компании едновременно. Така шансът да уцелиш джакпота е далеч по-голям.

В останалия свят се залага изцяло на сигурността, на премерената инвестиция. И това, естествено, погубва в зародиш хиляди идеи и проекти, които биха могли да се разгърнат при наличието на първоначален капитал

Това, което градовете в Латинска Америка и Европа трябва да направят, за да стигнат нивото на Силициевата долина, е да изградят екосистема, която да отглежда, да пази, да насърчава предприемачеството и иновациите. Разбира се, това е много дълъг процес, неизбежно ще има провали, но последователността ще доведе до успех.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase