Снимка: Reuters

Следващия път, когато се оплаквате от трафика в града си, трябва да знаете, че не сте във възможно най-лошата ситуация, посочва Би Би Си. И се аргументира на мига – защото едва ли задръстването, в което сте попаднали, е сравнимо с тези в най-големия бразилски град Сао Пауло.

Там петъчните задръствания от и към града често водят до колони от превозни средства с обща дължина 180 километра, а в наистина натоварени дни – цели 295 километра. Червените светлини на стоповете се виждат, докъдето може да стигне човешкият поглед, а „пътешествието” продължава часове наред.

„Това е море, море от коли”, казва Фабиана Креспо, докато се придвижва с колата си в компанията на 10-месечния си син Родриго. Непоносимият трафик кара Фабиана да смени местожителството си: „Цял живот съм живяла в южната част на Сао Пауло, но работех в другия край на града. Когато се ожених, преместването на север стана неизбежно. Задръстванията щяха да превърнат ежедневието ми в истински ад”.

Но ето, че животът изправя бразилката пред ново предизвикателство – налага се да ръководи семейния бизнес на родителите си и сега пак трябва да прекосява целия град. Това й отнема общо по 4 часа на ден.

Задръстванията са сериозен проблем в целия свят – Мексико, Пекин, Найроби и Йоханесбург са сред градовете, където за шофьорите е най-тежко. В Европа „първенството” се държи от Варшава, Марсилия и Рим.

Но в Сао Пауло трафикът е нещо повече от досадно неудобство. Той е неделима част от живота и културата на 11-милионния мегаполис. „Ние се превърнахме в роби на задръстванията и трябва да планираме живота си спрямо тях”, споделя Фабиана Креспо пред Би Би Си.

Конкретно за нея трафикът носи и щастие. Именно в поредното задръстване Фабиана се среща с бъдещия си съпруг. Часове наред тя е ухажвана от настойчивия Маурисио, който в крайна сметка успява да я убеди да му даде телефонния си номер.

„Мисля, че това е единственият случай, в който не съм се оплаквала от трафика в Сао Пауло”, признава бразилката.

Романтиката обаче трудно пробива в напрегнатото чакане и изнервящо бавното придвижване. В града дори има радиостанция, изцяло посветена на трафика – сведения за пътната обстановка слушателите получават 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.

От своето създаване преди 7 години „Sul America Traffic Radio” натрупва солидна база от слушатели, които изпълняват функцията на репортери – постоянно се включват на живо, за да предават промените в движението по пътищата.

По време на пиковите часове станцията праща и хеликоптер, от който се добива по-мащабна представа за размера на задръстването.

Ситуацията с трафика се усложнява и от бързото развитие на бразилската икономика, нарастването на доходите на милиони бразилци и последващата възможност за сдобиване с личен автомобил. Да имаш своя кола е символ на благосъстояние, но и крайно необходимо удобство предвид кретащия градски транспорт в Сао Пауло.

Но повишаването на нивото на „морето от коли” води до промяна в поведението на хората. „Движението по улиците е като война – всички се превръщат в големи егоисти, щом застанат зад волана”, жалват се жителите на мегаполиса.

За по-заможните има изход – транспортирането с хеликоптери. „Ако си наема хеликоптер за няколко часа, мога да присъствам на 4-5 срещи на ден. Това би било невъзможно, ако се придвижвам с кола”, посочва пред Би Би Си правният консултант Серхио Алсибиадес. „В случаи като моя разходите за „въздушно” такси са изцяло оправдани”, убеден е Серхио.

Собственик на компания, която предлага превоз с хеликоптери, разкрива, че бизнесът му процъфтява – 16-те хеликоптера на фирмата почти не се задържат на земята. ”Когато става въпрос за трафик, колкото по-лошо става положението, толкова по-добре за нас”, разкрива предприемачът.

Като изключим въздушният транспорт обаче, икономическият ефект от големите задръствания със сигурност е негативен, пишат от Би Би Си.

Транспортният експерт Клаудио Барбиери счита, че най-разумното решение на проблема е да се гледа в дългосрочен план, да се планират възможности за облекчаване на трафика за години напред.

На първо време за Барбиери има само един изход – да се инвестира сериозно в градския транспорт, който да се превърне в предпочитана алтернатива за придвижване и хората да оставят колите си у дома през работните дни.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase