Евелина Цонева, мениджър „Управление на таланта“ в Yettel България

Тази година стажантите в програмата на Yettel ще преминат на ротационен принцип през различни отдели в компанията, за да открият точното място за себе си

За програмата Hub by Yettel разговаряме с Евелина Цонева, мениджър „Управление на таланта“ в Yettel България, която от пет години ръководи екипите по наемане, обучение и развитие на служителите в компанията. Евелина Цонева е преминала през различни позиции в сферата, които ѝ дават не само знания и опит, но и възможност лично да види взаимодействието между дейностите по управление на хора и бизнес и стратегическото им значение за това той да е успешен. Ръководила е екипи основно в сферата на подбора и HR бизнес партньорството, както и проекти, свързани с трансформация на процеси и култура, управление на промяната, обучения и развитие, работодателска марка и други.

Младите хора днес имат ясна визия за бъдещето си. Често още преди университета те знаят какво искат да учат и какво ще е попрището, в което искат да се реализират. Новото поколение има мнение, обича да го заявява и да бъде чуто. Взимайки всички тези особености предвид, една от водещите телекомуникационни компании у нас изгражда устойчива стажантска програма и вече осем години подкрепя и развива таланти в индустрията. Hub by Yettel е платен годишен стаж, който комбинира развиването на ключови бизнес умения със забавлението, вдъхновението с участието в стратегически проекти. Програмата вече има над 500 кандидати, но само 10 ще бъдат избрани да станат част от екипа в рамките на една година.

Тази година в Hub by Yettel талантите ще трупат опит и знания не само в избраната от тях позиция, но ще имат и възможността през първите няколко седмици на стажа да преминат на ротационен принцип през различни отдели в компанията и да открият точното място за тях.

„Ако човек следи програмата през годините, ще забележи, че ние сме насочени към отварянето на позиции, които наистина са част от бъдещето не само на компанията, но и на целия сектор. Това са роли, в които хората могат да видят своето професионално развитие и да имат силен старт в своята кариера“, споделя Евелина Цонева, мениджър „Управление на таланта“ в Yettel България. Самата тя не е имала възможност за стаж, но от днешна гледна точка смята, че той със сигурност би бил много полезен за по-плавното ѝ навлизане в бизнеса.

Най-голям интерес има към позиции като софтуер дивелъпмънт, дигитални продажби, дигитален маркетинг, работа с дигиталните канали за продажба и социалните медии.  Друга тенденция, която от Yettel забелязват през годините е, че хората все по-често инвестират в курсове, свързани със софтуерен дивелъпмънт и търсят реализация в тази сфера.

Стажантските програми в големи бизнес ориентирани компании със сигурност са ценен опит и помагат на младите да се докоснат до реална бизнес среда, преди да вземат трайно решение коя ще е посоката им на развитие. За да изградят правилното отношение на младите хора към работния процес, в Yettel вярват, че обучението им трябва да започне още преди университета. Затова  през 2022 г. стартира и мини стажантската програма на оператора – „Втора смяна“, която е насочена към ученици - деца на служителите в компанията: „Те се потапят в реална работна атмосферата, виждат какво е да идваш в офис всеки ден, да участваш в срещи, какво е да бъдеш активен. Даваме им задачи, които са съобразени с техните възможности и провеждаме обучения, които им помагат за тяхното ранно кариерно ориентиране. Това е от помощ за децата, но и за техните родители, които често за затруднени към коя професия да ги насочат“, допълва Евелина Цонева.

Да разбираш взаимодействието между различните екипи и как те допринасят за постигането на една общата цел е в основата на стажантските програми в Yettel. Индивидуалните задачи са си индивидуални задачи, но те са в обхвата на една обща цел и дейност, в която обикновено са замесени много хора, казва Цонева. Опитът ѝ до момента показва, че това, което най-много удовлетворява стажантите, е, възможността да видят резултата от своята дейност.

„Новото поколение винаги се стреми към това да види резултата, да може да го пипне, да може да го остойности и да получи похвала. В рамките на година това е постижимо и неслучайно нашата програма е толкова дълга. Искаме стажантите да се потопят в позицията, да имат плавна адаптация в компанията и съответно да започнат да допринасят за бизнеса, като от това те научават най-много. Получават доста добра подкрепа от целия екип. Всеки стажант има личен ментор, който го подкрепя и напътства, но и му дава свобода на покаже своите идеи и възможности“, обяснява Евелина Цонева.

Кой влиза в Hub by Yettel и как?

През годините от Yettel са изградили единен подход при подбора. Първоначалната селекция на кандидатите се извършва по телефона, а за някои от ролите има и допълнителни задачи. Онези, които преминат успешно първоначалния подбор, биват поканени в т.нар. „център за оценка“, който всяка година изглежда по различен начин и включва разнообразни предизвикателства и задачи, с които участниците трябва да се справят в реална обстановка и за кратко време. Важно е да се отбележи, че 85% от стажантите стават постоянни служители на компанията.

„Активностите, които включваме в центъра за оценка, са различни. Ако някой не се е справил предната година, а пак участва ще  премине през различно преживяване. Задачите, които възлагаме, са съобразени и с това какъв фокус искаме да поставим при подбора. Обикновено търсим няколко много ключови умения за работа в компанията - екипност, креативност и иновативност, тъй като непрекъснато се променяме, индустрията ни е такава - винаги се търси новото и по-доброто“, обяснява мениджърът по управление на таланти.

Комуникативността е много важно качество, категорична е Евелина Цонева. Стажантите не бива да се страхуват да питат или да заявят мнение по време на среща, но трябва да умеят и да се аргументират. От компанията са наясно, че това може да е труден процес за по-интровертните кандидати затова правят различни симулации (активности), последвани от индивидуални интервюта.

Тази година различното е, че ще има една по-продължителна сесия. В рамките на два часа кандидатите ще бъдат разделени на екипи и ще трябва да вземат много бързо важни бизнес решения. Целта е в Hub by Yettel да влязат тези, които умеят да се заявяват, да се обосновават, да дават идеи извън рамките на стандартното и не на последно място, които умеят да водят другите, като в същото време се съобразяват с тяхното мнение.

За компанията е много важна обратната връзка от стажантите, които споделят, че изключително много харесват средата, в която попадат, защото тя е подкрепяща и приятелска. „Дори да не знаеш какво трябва да свършиш или как да го свършиш, винаги има кого да питаш и винаги има кой да ти помогне. Както и винаги можеш да го направиш по твоя начин. Това мотивира. Нещото, на което много държим, е обещанието към нашите служители - с нас може да бъдеш себе си и да постигаш и да променяш всичко около теб в средата“, подчертава Цонева.

А средата в Yettel е повече от привлекателна. Работи се в отворено пространство, в което всеки може да избере къде да седне. Ако се нуждае от концентрация и усамотение, служителят може да ползва т.нар. "стая за фокусиране" (focus room). В офиса на Yettel има още креативна стая, предназначена само за уъркшопове; зала  за събития и вътрешни обучения, както и тренинг зали. Разполагат дори със собствена кантина, в която лично шеф Иван Шишков отговаря за менюто на служителите. Предоставят се възможности за спорт и релакс - сутрешна гимнастика, йога, масажи.

„Всяка година имаме богато портфолио от лекции и инициативи, насочени към това нашите служители да поддържат своето здраве във всеки един аспект - да поддържат физиката си и дори финансовото си здраве. Имаме финансова академия, която е насочена към това как да се грижиш за личните си финанси, как да ги управляваш най-успешно, как да се подготвиш за важните периоди в живота, като дете, учене, пенсия и т.н. Тези инициативи са отворени за всичките ни служители, а стажантите са част от тях“, подчертава Евелина Цонева.