Информационната кампания „Сърцето говори“ цели да запознае обществото със симптомите и превенцията на сърдечната недостатъчност, както и да помогне на пациенти с тази диагноза да водят пълноценен живот. Кампанията се организира от Дружеството на кардиолозите в България и фармацевтична компания Boehringer Ingelheim.

Милиони хора по света страдат от сърдечна недостатъчност (СН). Сърдечната недостатъчност се среща най-често при хора на възраст над 65 години, но въпреки това, децата и по-младите също могат да развият това заболяване. Симптомите и лечението са различни в зависимост от възрастта на пациента.

Сърдечната недостатъчност е сериозна диагноза, но е възможно да постигнете качеството на живот, което заслужавате! Съвместната работа с медицински специалисти, Ви дава възможност да участвате активно в контрола на заболяването. Уверете се, че също така получавате силна подкрепа от близките си. Семейството и приятелите Ви са тук, за да Ви помогнат да живеете възможно най-добре със сърдечна недостатъчност.

Малки стъпки към промяна, които могат да помогнат за по-пълноценен живот със СН:

Спрете пушенето на обикновени или електронни цигари. Може да е трудно да направите това сам(-а). Говорете с медицинския екип, който провежда лечението Ви за да получите най-подходящата за вас подкрепа.

Хранете се здравословно. Спазвайте диета полезна за сърцето Ви, която включва разнообразни плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, нискомаслени млечни продукти, птиче месо и риба без кожа, ядки и бобови растения и нетропически растителни масла. Също така, трябва да ограничите наситените мазнини, трансмазнините, холестерола, червеното месо, сладкишите и подсладените със захар напитки.

Контролирайте приема на натрий (сол). Вместо сол използвайте сухи или пресни подправки, не съдържащи сол. Избирайте пресни зеленчуци. Ако използвате консервирани или замразени зеленчуци, трябва да се уверите, че не съдържат сол. Също така, когато пазарувате, потърсете храни и вода с ниско съдържание на натрий.

Поддържайте здравословно телесно тегло. Измервайте телесното си тегло всяка сутрин. Уведомете лекаря си, ако наддадете повече от 1 кг за 1 ден, както и при повече от 2,5 кг седмично или друга промяна в стойностите, за която лекарят Ви е казал да следите.

Внимавайте с приема на течности. Попитайте Вашия лекар дали трябва да ограничите количеството течности, което приемате всеки ден. Не забравяйте, че към приема на течности се включват лед, сладолед, бонбони за смучене, шербет, желатин и супа.

Често може да чувствате жажда: Можете да използвате ледени кубчета, смучещи бонбони, дъвки, замразено грозде или ягоди или да изплакнете устата си вместо да пиете, за да намалите приема на течности съгласно указанията на Вашия лекар.

Преосмислете навиците си, свързани с пиенето. Приемът на твърде много алкохол може да повиши риска от здравословни проблеми, включително високо артериално налягане, нарушен сърдечен ритъм, затлъстяване, инсулт и чернодробно заболяване. Ако не пиете алкохол, не започвайте. Ако пиете, обсъдете с Вашия лекар рисковете от умерената консумация на алкохол.

Бъдете активен(-на). Ако не сте физически активен(-на), обсъдете с Вашия лекар как да започнете физически упражнения, за да разберете какво е безопасно за Вас. Уверете се, че се движите всеки ден. Планирайте физическата активност по едно и също време всеки ден, така че тя да стане редовна част от начина Ви на живот. Ако не можете да извършвате физически упражнения с умерено натоварване, обмислете участие в структурирана програма за рехабилитация.

Придържайте се към плана си. Споделяйте откровено всички трудности, които изпитвате по време на лечението с медицинските специалисти, които следят състоянието Ви. Това ще помогне за успешно постигане на поставените цели.

Понижете стреса. Намерете подходящи за Вас начини да облекчите безпокойството си: Говорете с някой близък за случващото се или можете също така  да опитате да практикувате медитация, йога или дълбоко дишане. Научете се да казвате не. Не обещавайте твърде много. Дайте си достатъчно време, за да свършите задачите си. Медицинските специалисти също могат да ви помогнат, за това не се притеснявайте да споделяте как се чувствате.

Почивайте си добре през нощта. Когато сте добре отпочинали, чувствате по-малко глад. Продължителната липса на сън променя начина, по който работят имунните Ви клетки. Те може да не осигуряват защита толкова бързо и може да боледувате по-често. Ако имате проблеми със съня, се опитайте да промените режима си, за да може да спите достатъчно: Променете това, което правите през деня; например, правете физически упражнения сутрин вместо вечер. Създайте си комфортна среда за сън и се уверете, че в спалнята Ви е тъмно и тихо. Създайте си рутина за лягане и си лягайте по едно и също време всяка вечер.

Отнасяйте се с разбиране към собственото си състояние

Диагнозата сърдечна недостатъчност може да окаже влияние върху емоционалното или психическото Ви здраве. Много хора изпитват редица емоции след поставянето на диагнозата. Търсенето на подкрепа от други пациенти или на професионална помощ може да е от полза за подобряване на цялостното Ви благосъстояние.

Изразявайте емоциите си! Може да изпитвате много различни емоции, например страх за бъдещето, гняв относно диагнозата или стрес, свързан с контрола на заболяването. Всички тези чувства са нормални, но натрупването им може да направи живота със сърдечна недостатъчност по-труден.

Един основен начин за справяне с емоциите е да говорите за тях. Може да се изненадате колко по-добре се чувствате, след като споделите емоциите си.

Информирайте се! Колкото повече знаете за сърдечната недостатъчност, толкова по-малко натоварваща ще Ви изглежда тя.

Отпуснете се! Дълга вана, разходка в гората или дори масаж могат да ви помогнат да се почувствате по-добре емоционално.

Потърсете професионална помощ! Нормално е понякога да чувствате тъга или безнадеждност. Но ако тези чувства продължат, потърсете и се консултирайте със специалист (терапевт или психиатър). Специалистът може да Ви помогне с консултации и/или да Ви предпише антидепресанти.

Раздвижете се. Говорете с Вашия лекар какви упражнения можете да правите. Физическата активност е друг чудесен начин, по който да успокоите някои от Вашите тревоги.

Бъдете позитивен(-на). Понякога може да е трудно, но поддържането на положителна нагласа може да Ви помогне да намерите надежда.

Изградете мрежа за подкрепа. Може да Ви бъде от полза да се свържете с хора, които преминават през същото като Вас. Вашият лекар може Ви да препоръча местна група за подкрепа.

Научете повече за живота със сърдечна недостатъчност на сайта „Сърцето говори“ и сайта на Дружеството на кардиолозите в България, както и на официалната страница на ДКБ във Фейсбук и на https://www.facebook.com/BoehringerBG.