Различните поколения не само имат различни виждания и приоритети в живота, но съвсем естествено, споделят и различни изисквания и очаквания от своите работодатели. Четири са основните поколения, които в момента съставляват работната сила на трудовия пазар и носят ценностите и спецификите на своята възрастова група:
Бейби бумърите (55-69 г.) са родените в периода 1946 – 1964. Изключително ориентирани са към резултати и имат репутацията на здраво работещи хора. Оценяват сигурността на работното място и предпочитат по-подредена и структурирана работна среда.
Поколението Х (40-54 г.) са хората, родени между 1965 и 1979 година. Те са напълно в крак с технологиите, но не се притесняват да общуват лице в лице. Ценят самостоятелността и добрия баланс между работата и личния живот.
Поколението Y или т.нар. милениали (25-39 г.) са хората, родени между началото на 80-те години и на 2000 година. Справят се с всяка технологична джаджа, нямат проблем с бързата комуникация, ценят развитието на уменията си и по-задълбочените цели. Като цяло умеят да извършват няколко дейности едновременно и се справят без проблем със съвременните технологии.
Поколението Z (<24 г.) са най-младите представители на трудовия пазар, родени след 1997 година. Известни са като поколението на техническите хора, поколението на социалните медии, от самото си раждане живеят в почти напълно технологизиран свят. Оценяват гъвкавостта на работното място и социалната отговорност на работодателите си.
Каква е трудовата мотивация на различните поколения?
Същевременно през пролетта у нас бяха публикувани няколко класации и изследвания, представящи най-желаните работодатели у нас и очакванията и нагласите на активно работещите и на студентите, представители на поколението Z.
Над 13 000 работещи от цялата странакласираха две технологични компании и Лидл България в челната тройка в класацията за най-желан работодател Employer of Choice 2021. Проучването бе базирано на анкета с 50 въпроса, създадена по специално разработен алгоритъм от Саймън Бъроу – бащата на понятието “employer brand”, и обхващаше 50-те най-важни работодателски характеристики, както и специфичните съотношения помежду им, които превръщат дадена компания в успешен и предпочитан работодател.
Скоро след него бяха публикувани резултатите и от други 2 проучвания, проведени обаче сред студентите – на Manpower и GraduateSurvey 2021. Според първото, за 80% от студентите възможностите за кариерно развитие са водещият фактор при избора на работодател. На второ място по важност се нареждат възможностите за придобиване на нови знания чрез квалификации и обучения. Половината от анкетираните студенти споделят, че възнаграждението е важен фактор за тях, а други 39%, че е от изключително значение. Данните от GraduateSurvey 2021 пък правят по-различен разрез – според тях, 34,15% от участниците са кандидатствали за стаж при желания работодател, което показва не само добро познаване на компанията, но и конкретно действие.
Общото и в двете проучвания обаче е, че студентите нареждат Лидл България сред най-желаните работодатели на пазара и най-предпочитан в ритейл сектора. Според проучването на Manpower, компанията е в ТОП 5 на най-предпочитаните работодатели в страната, а според GraduateSurvey 2021 веригата чувствително се изкачва с 12 позиции нагоре и заема 12-то място в категорията за компании с над 250 човека.
Формулата на Лидл България се оказва именно в това, че отчита различните очаквания на поколенията и ги покрива, прилагайки правилнитеи ефективни работодателски политики. Компанията осигурява отлични работни условия и едни отнай-конкурентните възнаграждения в сектора. Едновременно с това обаче, със същата тежест приоритизира и възможностите за развитие и кариерно израстване. Над 70% от мениджърите в магазините на веригата са се издигнали именно отвътре.Освен възможностите за допълнително обучение и развитие, изисквани приоритетно от младите поколения, Lidl осигурява и така важната за всички сигурност на работното място, особено в динамични времена като сегашните. Към тях се добавят още прозрачната и ясна комуникация, балансът работа – личен живот и цялостната корпоративна култура, основана върху здрави ценности. Така целият този комплекс от предимства затвърждават позицията на компанията като предпочитан и желан работодател както сред младите, така и сред кадрите с дългогодишен опит.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase
Коментари Напиши коментар