Снимка: БГНЕС

Омбудсманът Диана Ковачева сезира управителя на БНБ Димитър Радев, министъра на финансите Асен Василев и председателя на Асоциацията на банките в България Петя Димитрова заради множество жалби и сигнали от граждани, които са недоволни от усложнената и неясна процедура при откриване на безплатна платежна сметка за основни транзакции.

Хората се жалват на омбудсмана, че не могат да се възползват от предоставената им възможност, въведена с приетите промени в чл. 120а от Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС), които са в сила от 1 септември т.г. Гражданите алармират, че са затруднени да получат безплатно обслужване и без такси на платежна сметка за основни операции, това са доходите им от заплати, за пенсии, социални помощи, стипендии. Проблемът идва от там, че банките поставят редица изисквания и налагат тромава процедура, вместо да улеснят хората.

Още по темата
Например, банките изискват от клиентите си да посетят многократно техен офис, за да закрият съществуващата си сметка, по която получават трудови възнаграждения - пенсии, помощи и обезщетения по социалното осигуряване и социалното подпомагане, и да подадат заявление за откриване на нова сметка за основни операции, след което да представят служебна бележка, по образец на банката, за размера на трудовото им възнаграждение.

Проблемите на хората продължават, защото след няколко работни дни, те следва да отидат до офиса на банката, за да получат новата си дебитна карта. Освен това, трябва да информират за новата сметка работодателя си (ако получават трудово възнаграждение), НОИ (в случай че получават пенсия, помощи и обезщетения за социално осигуряване), социалните служби (ако получават обезщетения за социално подпомагане), училищното ръководство (ако става въпрос за ученически стипендии) и пр.

Затова омбудсманът настоява да бъде въведен облекчен ред за прилагане на законовата разпоредба. Например – при изразено желание автоматично да се преобразува съществуваща платежна сметка, по която хората получават трудови възнаграждения, пенсии, помощи и обезщетения по социалното осигуряване и социалното подпомагане, стипендии за ученици и докторанти. Подчертава, че гражданите трябва да могат да се възползват от тази възможност, включително и онлайн, а не само при лично посещение в банков клон. Освен това омбудсманът настоява и да бъде публикувана ясна и коректна информация от страна на банките във връзка с прилагането на чл. 120а от ЗПУПС.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase