Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg
fallback

Нов граничен пункт ще бъде изграден между България и Република Северна Македония. Стратегическият проект за ГКПП „Клепало“ между Струмяни и Берово ще осигури още една връзка между двете страни и ще помогне за развитието на икономическото сътрудничество и на туризма.

За ускоряване на работата по граничния пункт се договориха вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов и македонските му колеги – министрите на транспорта и съобщенията Благой Бочварски и на местното самоуправление Горан Милевски. Министрите участваха в заседанието на работна група „Инфраструктура, транспорт, свързаност“ в рамките на правителствената среща между двете държави.
Строителството на новия граничен пункт ще се финансира с 10,3 млн. евро от  Програмата за трансгранично сътрудничество България – Северна Македония в периода 2021-2027 г. По нея ще се доизградят и рехабилитират довеждащите пътища до границата от Струмяни и от Берово.

Министрите начертаха стъпки за ускоряване на изграждането на ГКПП „Клепало“. До края на февруари се очаква да бъде проведено първото официално заседание на Смесена експертна комисия за определяне на параметрите му.
България е започнала да работи по подобряване на пътищата към бъдещия пункт. Извършен е превантивен ремонт на приблизително 20 км от третокласния път Струмяни – Раздол. За оставащите около 17 км до границата има изготвен проект с два варианта за изграждане на трасето. Експертната комисия към АПИ  ще избере един от двата варианта до края на февруари, след което ще започнат необходимите екологични процедури. Изграждането на отсечката е заложено в  инвестиционната програма на Агенция „Пътна инфраструктура“.

Министър Гроздан Караджов информира, че предстои разширение на граничен пункт „Станке Лисичково“ между Благоевград и Делчево. Пълната  модернизация от българска страна включва проектиране и изграждане на нови отделни трасета на пункта, които да поемат увеличен трафик на пътници и превозни средства. Ще има и нови сгради за изпълнение на граничния и митническия контрол. Така ще се облекчи значително пътуването между двете държави и ще се намали чакането в пикови моменти.

Министрите обсъдиха и друг ключов проект – завършването на Общоевропейския транспортен коридор № 8 „Дурас – Тирана – Кафтан/Kaфaсан – Скопие – Деве баир – ГКПП „Гюешево“ – София – Пловдив – Бургас – Варна“. Той осъществява връзката между Адриатическо море и страните от Черноморския регион, Русия и Централна Азия.
Вицепремиерът Караджов отбеляза, че пътната инфраструктура по направлението от българска страна е изградена с изключение на автомагистрала „Черно море“. Приоритет за българското правителство ще е разширение на трасето между Гюешево и Дупница, също част от коридор 8. Модернизацията на участъка с дължина 62 км ще осигури по-бърза връзка между автомагистрала „Струма“ и границата. Обектът е включен в програмата на АПИ, като предстои обявяване на обществена поръчка за проектиране. Финансирането е планирано в тригодишната бюджетна рамка на пътната агенция.

Министрите обсъдиха и подготовката на Програмата за трансгранично сътрудничество до 2027 г., която предстои да бъде одобрена от Европейската комисия. По програмата двете държави ще имат достъп до над 31 млн. евро, с които освен строежът на новия граничен пункт, ще се финансират и проекти в областта на опазването на околната среда, подобряване на регионалната свързаност и насърчаване на икономическия растеж, културата, природното наследство, устойчивия туризъм и сигурността в граничните райони. Средствата за периода 2021-2027 г. са почти двойно повече от предишния период, което дава сериозни възможности за граничните населени места от двете страни на границата. В периода 2014-2020 г. в пограничните района на двете държави са реализирани 73 проекта за над 18.1 млн. евро.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

10

Анонимен

преди 2 години

Казва се Логодаж, а не комунистическото Станке лисичково. Освен това докога пунктовете ще се водят ГКПП? Граничен пункт (ГП) е напълно достатъчно. То е ясно от само себе си, че такъв пункт е и контролен и пропусквателен.

9

Анонимен

преди 2 години

"Макетата са 2 млн, колкото и ние сме 9 млн. В едно друго време..." - Макетата са почти 1 милион. останалото са албанци и сърби.

8

Анонимен

преди 2 години

Макетата са 2 млн, колкото и ние сме 9 млн. В едно друго време...

fallback