Снимка: архив Bulphoto

Няколко дни преди да влезе в сила забраната за така наречените "копърки" сред такситата парламентът се отказа да я въвежда.

Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за автомобилните превози, с която оставиха сегашните правила - таксиметрови шофьори да могат да бъдат и нерегистрирани превозвачи, които извършват превоз от името на регистририран превозвач, но за собствена сметка.

Това беше забранено с промени през септември миналата година, които трябваше да влязат в сила от 1 април тази година, за да има време водачите да се лицензират или да подпишат договор с регистрирана компания.

Депутатите от ГЕРБ обаче изненадващо обявиха, че се направили грешка и внесоха проект забраната да падне. Това стана на фона на протести на таксиметровите шофьори, които преди седмица блокираха кръстовището на "Орлов мост", за да искат забраната за копърките да не влиза в сила.

Това така и стана днес след почти 4 часа дебати, по време на които управляващите бяха остро критикувани от ляво и дясно.

Още по темата
  

Георги Търновалийски от БСП предупреди, че с решението да не се въвежда забраната се намаляват приходите от ДДС. "Оборотите така ще се разбият на няколко и ще са под 50 000 лева, заради което компаниите няма да плащат ДДС. Това се прави, за да не плащат големите превозвачи ДДС", категоричен е той.

Гроздан Караджов от РБ обвини в прав текст ГЕРБ в лобизъм в полза на таксиметровата мафия.

"Големите таксиметрови компании са си изработили перфектна схема, с която би се гордял и дон Вито Корлеоне", каза той. Депутатът разкри, че касовите апарати в такситата не са свързани с НАП и в държавата не влиза нищо. "Днес ще изперете мръсното бельо на мафията в таксиметровия бранш", каза реформаторът.

Той обяви, че губещите от всичко са таксиметровите шофьори, защото работят по 12 часа на ден, по 6 дни в седмицата и са щастливи, ако могат да заделят 500-600 лева за себе си. Другият губещ според Караджов е бюджетът. "Губещи сме и всички ние, които нямаме сигурност. Вози ни някакъв водач. Но ако пострадате в ПТП, ако е мръсно, ако закъснее, на кого се оплаквате? Мислите, че на голямата фирма превозвач? Не. Оплаквате се на някой едноличен търговец, регистриран в някое село, когото никога няма да намерите", описа ситуацията Караджов.

Той разкри, че водачите, на които е преотстъпено право за превоз, масово се регистрират на фалшиви адреси и на името на малоимотни българи. Депутатът показа няколко касови бележки и прочете, че под рекламното име на превозвача, пише друго. "Я опитайте да намерите тези фирми", призова той. Според Караджов таксиметровият пазар в София е за 30 млн. лв., а в цялата страна - двойно.

Депутатът обясни и че печелившите от правилата, които остават, са няколко големи таксиметрови компании. "Те са установили траен таксиметров картел в сектора. Не жалят средства и сили, за да запазят сектора само за себе си", каза още депутатът.

Дияна Йорданова от ГЕРБ обясни от името на вносителите, че между първо и второ четене ще бъдат направени промени, които да въведат определени рестрикции. Управляващите планират да огзабранят на таксиметров шофьор, който работи от името на регистриран превозвач, но за собствена сметка, да преотстъпва това право на трети. Преотстъпването на право пък ще става с писмен договор, който ще се вписва в регистър на Автомобилна администрация и който ще е публичен.

Според шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова това ще удари монопола в сектора. Тя обвини критиците, ча лансират тези от типа "една жена каза".Според нея най-големият проблем е неплащането на данъци от бранша. Стоянова все пак призна, че липсата на връзка между касовите апарати в таксисата и НАП е пропуск и обяви, че той ще бъде поправен.

С гласуваните днес промени депутатите решиха и всеки регистриран превозвач да плаща нов данък, който ще е годишен и стойността му ще е от 400 до 1000 лева.

ГЕРБ обявиха, че предвиждат между първо и второ четенеи да падне долната граница на алтернативния данък от 400 на 300 лева. Йорданова обяви, че данъкът ще се събира на автомобил, а не на превозвач. Тя изчисли и че шофьорите ще трябва да отделят между 1 и 3 лв. на ден и заключи, че ще е поносимо за тях.

Депутатката цитира данни, според които приходите от таксиметрова дейност са незначителни на фона на броя на издадените лицензи. В Бургас, Сливен и Ямбол например в хазната били внесени само 10 600 лева. Само в София такситата били 8000, а внесените данъци - незначителни. Това е много сив сектор, констатира тя.

Независимият депутат Георги Кадиев нарече цифрите обезпокояващи и заключи: "Истинският вносител на този проект не е ГЕРБ, а мафията".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase