Снимка: БТА
fallback

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова каза пред журналисти, че се надява средствата по оперативната програма "Регионално развитие" да бъдат отблокирани в края на януари. Тя направи този коментар след участието си в националната конференция "Предизвикателства при изпълнението на обекти по ОПОС и ПРСР", предаде БТА.

Oще по темата
Министърът заяви, че до края на ноември България ще изпълни всички изисквания на ЕК по програмата - препроверка, екстрапулация, анализ на грешките, промяна в системата и налагане на плоска финансова корекция.

Лиляна Павлова съобщи още, че вече е отправена покана към екипа на ЕК одитори да направят преглед на това дали са изпълнени всички условия, за да може средствата по програмата да бъдат отблокирани.

Надяваме се да получим тяхната подкрепа и в края на януари - първата възможна дата, средствата да бъдат отблокирани, заяви министър Павлова.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова съобщи пред журналисти, че в рамките на следващите шест месеца ще бъдат направени предложения за законодателни и функционални промени и за реформа в структурата на ДКЕВР, нейните функции, задължения и отговорности във връзка с обособяването на секция "Води".

Сега регулаторът основно се занимава със сектор "Енергетика", каза министърът.

Затова след анализ, включително и на екип от Световната банка, е дадена препоръка, която е приета от правителството, да се направи функционално самостоятелно отделяне в регулатора, на секция, която да се занимава само със сектор "Води".

По думите на министър Павлова това ще е единственият възможен начин, по който необходимите дейности в сектора ще могат да бъдат разглеждани с приоритет и с необходимата експертиза.


Министерството на регионалното развитие и благоустройството, в чиито ангажименти са водният и пътен сектор, има готовност да представи анализ на необходимите заемни средства за проекти в тези сфери, съобщи още Павлова.

По думите на министъра в няколко насоки са необходими заемните средства - инвестиции в пътния сектор за
стратегическите проекти, за които няма да има възможност за европейско финансиране - например магистрала "Хемус" и групата от проекти, за които сме подали заявка към бъдещия инвестиционен фонд между ЕК и Европейската инвестиционна банка: София - Видин, София - Калотина, довършването на Софийското околовръстно шосе и Велико Търново - Русе.

За тези проекти, ако не се получи подкрепа по инвестиционния фонд, ще се търсят заеми за осъществяването им, заяви министърът.

Аналогична е картината и за сектор "Води" - проекти за питейни води, доизграждането на язовири за питейна вода. За регионите, за които няма достатъчно еврофинасиране, в дългосрочен план за тези проекти ще се разчита на външно финансиране и на публично-честно партньорство, каза  Павлова.

Същевременно тя подчерта, че най-важното в момента е приемането на актуализацията на бюджета, за да може да бъде довършена финансово тази година, и да се направят всички неотложни плащания.

Втори приоритет е подготовката на рамката на бюджета за 2015 г. Основен елемент от тази процедура ще е запазването на 3-процентния таван на дефицита, отбеляза министърът.

Това според нея означава поемането на нови дългове да бъде сведено до минимум и фокусиране в довършването на изпълнението на тези проекти, за които има сключени вече заемни споразумения.

Ако параметрите на бюджета спрямо планираните приходи и разходи, покажат тази възможност, разбира се, че ще трябва да се мисли за взимане на заеми, каза министър Павлова.

В отговор на въпрос министър Павлова каза, че за Северната скоростна тангента са необходими 25 млн. лева за отчуждения за имоти, за които се водят преговори за извънсъдебни споразумения.

Делата са почти 500 и са насрочени за следващото лято. Ако не се постигнат извънсъдебни споразумение по тях и не се платя отчужденията, няма да може да почне строителството и средствата за тангентата ще бъдат загубени. Министърът обаче допълни, че ще бъде направен опит до края на януари да бъдат проведени преговори и да се постигнат извънсъдебни споразумения.

Целта е през пролетта да започне строителството на обекта и той да бъде завършен до края на ноември, какъвто е и срокът, за да не се загуби еврофинансирането. Ако обаче парите се загубят, ще трябва да се търсят заеми, за което възможностите в момента са ограничени.

Дори и да не се реализира Северната скоростна тангентата, има чакащи проекти, които могат да поемат еврофинансирането, каза министърът.

За лот 4 на "Струма" министърът каза, че договорът не е прекратен. Очаква се в понеделник да е готов анализ на
състоянието на обекта. Най-вероятно ще се опитаме да вървим в посока да спасим проекта и той да бъде довършен до септември следващата година, заяви министърът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

4

Анонимен

преди 9 години

Тези антипатични Бокови чалгаджийки пак запълниха ефира! Нещастници!

3

Анонимен

преди 9 години

Излизай на околовръстното -по пътищата там ти е работното място!

2

Гай Баньо

преди 9 години

Брала Лили еврокъпини у брюкселски градини ох аман аман зор заман.

fallback