Костов пресметна, че "Белене" щяла да ни струва над ?11 млрд. Снимка: Булфото

Предизвиквам Сергей Станишев или Георги Първанов на дебат по темата за АЕЦ"Белене", обяви лидерът на ДСБ Иван Костов по повод критиките на социалистите по решението на кабинета да спре строежа на втора ядрена централа у нас.

Командира бе категоричен, че десните няма да участват в планираните от социалистите консултации за вот на недоверие по енергийната политика на правителството.

"ДСБ няма да участва в подобни разговори, нито да подкрепи вота в пленарна зала", отсече тъмносиният лидер.

Въпросът, подчерта Костов, не е геополитически и не се свежда да бъдат извадени руските яйца от гнездото (думи на левия Петър Димитров, изречени от него в НС) и да бъдат заменени с американски.

Още по темата

Костов направи и финансова обосновка защо за страната ни не е изгоден проектът АЕЦ "Белене".

Той по думите му би струвал общо €11,6 млрд. заедно с включването на централата към националната и европейската енергийна мрежа.

"За да участваме в тази сума, трябва да вземем кредит, който при ток, произвеждан от "Белене" и изкупуван от НЕК за около пет стотинки-пет стотинки и половина за киловат часа, както се предвижда, би донесъл печалба от около 50 млн.евро. По този начин няма как държавата ни да покрие заема, ако се включи в проекта", категоричен бе Иван Костов.

Според ДСБ, ако АЕЦ "Белене" бъде заменена с парогазова централа, самото изграждане би било евтино, но токът от нея – скъп.

Не отговаряли на истината и твърденията на БСП, че след затварянето на 5 и 6 блок на АЕЦ"Козлодуй" страната ни от износител на електроенергия ще трябва да внася, ако я няма "Белене". Тази хипотеза можела да се случи едва след 2037 г., пресметнаха тъмносините.

По думите на Иван Костов България може да произвежда ток по различни начини, включително и като използва собствени източници. Добре било и да се знае и дали у нас има шистов газ, каза той.

От ДСБ допълниха, че са "за" реализиране на проекта "Южен поток", но само ако българската газопреносна система остане наша собственост, доставчикът и газопреносчикът не са една и съща компания.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase