Снимка: Getty Images/Guliver Photos
fallback

Парламентът трябва законодателно да реши проблемите  между потребителите и мобилните оператори, настояват експерти.

В деловодството на Народното събрание вече е внесен законопроект за промяна на Закона за електронните съобщения (ЗЕС) от народния представител от Синята коалиция Михаил Михайлов.

От Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) също смятат да направят, чрез правителствен законопроект, свое предложение за промяна на закона, регулиращо отношенията между операторите и потребителите на мобилни услуги.

Михайлов предлага неустойката при предсрочно прекратяване на договор с мобилен оператор да бъде между 5 и  8% от сбора на остатъчните дължими суми за срока на  договора.

Депутатът иска изрично посочване на максималния размер на дължимите неустойки, които при предсрочно прекратяване на индивидуалния договор от крайния потребител не може да надхвърлят 8 на сто, а при промяна на тарифния план – 5% от сбора на остатъчните дължими суми за срока на договора.

Депутатът от Синята коалиция предлага процедурата по прехвърляне на личния телефонен номер от един оператор към друг да е не по-дълга от един месец.

Той предлага още операторът да предупреждава крайния потребител при наближаване на определения от него месечен лимит на електронните съобщителни услуги.

Също така Михайлов смята, че при достигане на този лимит изходящите съобщения на потребителя трябва да се ограничават до заплащане на дължимите суми или до изрично отправено искане от потребителя за увеличаване на лимита.

Лидерът на СДС и съпредседател на Синята коалиция Мартин Димитров посочи, че по отношение на пазара на мобилни услуги хората са поставени в ситуацията на "крепостни селяни". 

"Това не може да продължава, за съжаление Комисията за защита на конкуренцията стои като пасивен наблюдател на този процес, а трябва да прави много по-активни пазарни анализи", коментира той.

Предложение за законодателни промени, свързани с мобилните оператори, имат и от Комисията за регулиране на съобщенията.

Те ще настояват мобилните оператори задължително да уведомяват клиентите си, когато достигнат до 90% от кредитния им месечен лимит.

КРС ще поиска от Народното събрание също с промени в ЗЕС да се откажат операторите от практиката да  сключват срочни договори с абонатите си.

Според председателя на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков условието за автоматично подновяване на договора не е европейска клауза, не е добра практика, и е антиконкурентна клауза, която фактически закрепостява абонатите към съответния оператор.

Той обаче смята, че тя не може да отпадне от само себе си, защото операторите нямат интерес.

"Това може да стане само със законодателна промяна, тъй като КРС няма право да се бърка в индивидуалните договори", смята Божков.

Според председателя на Българската национална асоциация "Активни потребители" Богомил Николов потребителите трябва да имат възможност да "излизат" от срочните договори с мобилните оператори със справедлива компенсация, която да бъде определена в законодателството.

Председателят на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров посочва, че потребителските жалби  срещу мобилните оператори са свързани основно с преносимостта на номерата, автоматичното подновяване на договорите, закъсняването на фактурите, неспазването на кредитния лимит, получаването на нежелани кратки съобщения и договарянията от разстояние.

                                                                                                                                                                                                      (БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

113

Внимание!!!

преди 13 години

От виваком звънят по стационарните и оплитат възрастните хора с обещания за безплатни джиесем-и, които всъщност са обвързани с двугодишни договори. Влиза в сила тъй наречения "дистанционен договор" и край. Ако имате възрастни роднини- предупредете ги.

112

asen

преди 13 години

zdr na vsi4ki kakvo da vi kaja vsi4kite

111

Чудничко

преди 13 години

Зачудих се кои се считат за основните въпроси, които тревожат потребителите. Лично мен най ме дразни бавенето на фактурите на мошениците от Мтел, надписването на сметки, перманентният спам, нереално високите цени. Въпросите със срока и лимита мога да си ги проследя , но фактура не мога да си издам сама.

fallback