Снимка: БГНЕС

Малката скорост на влизане във фигурата предизвиква пилотаж на критични ъгли на атака и ъгли на тресене, което е станало в случая. Влизането във фигурата е станало с незначително тресене. Влизането във фаталната фигура с тези параметри - височина 68 метра и скорост 455 км/ч не е позволила на екипажа да набере достатъчен запас от височина, който да му позволи да я завърши във вертикалната равнина.

Това заявиха от Министерството на отбраната в брифинг, в който разкриха данните от разследването на катастрофата в "Граф Игнатиево" в която загинаха пилотите Петко Димитров и Венцислав Дункин.

"Пилотите се разбили заради грешно влизане в маневрата, имали секунда и половина да катапултират", обяви полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в Служба "Военна полиция".

Още по темата
Човешкият живот е най-ценният капитал за Министерство на отбраната, заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов. Той отбеляза, че това разследване е независимо от съдебното и досъдебното.

"Много пъти ме питате за оставки – имате право да задавате този въпрос, защото всеки трябва да носи своята отговорност, но МО не е съд и не раздава присъди", подчерта той и добави, че няма мероприятие на Въоръжените сили, което да не включва мерки за безопасност.

Запрянов е категоричен, че командирите трябва да вдъхват респект и надеждност.

"След като стане ясна цялата информация, тогава ще говорим за кадрови смени", каза още той и допълни, че съвсем скоро ще оповести своите решения.

Разследването, което провежда Военна прокуратура, продължава.

"Установяването на степента на нечия вина или отговорност не е предмет на дейността на разследването на Комисията. Тя проведе разследването в четири основни направления. Първото – проучване на летателната подготовка на екипажа и организацията на полетите. Второ – медицинско изследване. Трето – изследване на авиационната техника. И четвърто - проучване на обстоятелствата, при които е възникнало авиационното произшествие. Комисията не откри данни, които пряко да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието", заяви полковник Петко Василев.

По думите му членовете на екипажа са преминали успешно годишното и полугодишното медицинско освидетелстване във ВМА, чието заключение е, че са "годни за летателна длъжност като пилот". "Заключенията на полетния медицински преглед в деня на самото мероприятие е, че психо-физическото състояние на пилотите позволява изпълнението на летателни задачи в конкретния ден", подчерта Василев.

Според назначената проверка на комисията пилотите Подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин са влезли грешно в маневрата, имали секунда и половина да катапултират. Поет е неоправдан риск и грешни решения, довели до катастрофата.

"Относно проверката на версията, че катастрофата е възникнала вследствие на отказ на авиационната техника. Комисията формулира 3 основни хипотези. Отказ на силовата обстановка, отказ на управлението на самолета и отказ на параметрични дискове. По първата хипотеза. Комисията анализира характера на разрушенията по авиационната техника при което констатира, че лопатките от първата степен на компресора липсват. Откъснати са в основата на закрепването откъм диска. Лопатките на следващата степен на компресора са деформирани, което води до заключение, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност. Деформацията на лопатките на компресора и характера на откъсването им говори за това, че върху роторите на компресора е имало приложен голям въртящ момент, който се получава при работа на турбините на повишени режими на двигателя", каза Василев.

От анализа не се констатират отклонения на параметрите на горивото от технически изисквания, посочи той.

Полк. Василев добави, че не са регистрирани сигнали от екипажа за проблеми.

Комисията не е констатирала отклонение в параметрите на работата на авиационната техника.

Комисията счита, че ситуацията се е развила от нормални до катастрофални нива. С въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на самолета, ситуацията се е превърнала в сложна. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, ситуацията се е превърнала в катастрофална.

В заключение комисията е констатирала "поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на фигурата от висшия пилотаж".
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase