Вчера България изпадна във възторг, след като инж. Ахмед Мерчев представи първия си прототип на електрическа хиперкола, произведена в България. Според параметрите й тя има 5221 к.с. и 8880 Нм въртящ момент. Това трябва да доведе до максимална скорост от около 488 км/ч и съотношение мощност/тегло от 2,64 к.с./кг.

Но не всички любители на автомобили са убедени, че представеният автомобил е нещо повече от макет, без двигател, но с хубави джанти.

Още по темата

За ALIENO се говори периодично от няколко години. През 2020 година Dnes.bg публикува първите визуализации на автомобила, а работата по него е била започната през 2018 година. Именно тези визуализации будят съмнение от автомобилните ентусиасти.

"В България хората могат да приемат този груб макет за хиперкола", пише в свой коментар Цоньо Пенев.

"Моделът няма нищо общо с разпространяваните по-рано изображения на ала ламборгини дизайни. Реалността си е казала тежката дума и тук виждаме единствено едни качествени джанти с гуми. Останалото дори на пръв поглед е списък с нерешени проблеми, бели петна и замазване на очите за наивници. Мерчев, освен че е фантазьор, разполага и със сериозни финансови средства, за да строи завод и да държи на склад сериозно количество високотехнологични машини, които да изчакват построяването на цеховете, след което евентуално да бъдат включени, за да произведат по магически начин компютърно симулираното творение. Да ама между дизайна на екран и реалността има голям скок и който се е занимавал поне малко с производство, го знае прекрасно. И последователността не е тази. Немислим обем е да обхванеш всички процеси на проектно ниво преди да си произвел нещо реално. Иначе не може да му се отрече, че си е написал домашното и поне на приказки си го бива, където трудно може да бъде хванат в издънка дори от добре информирана публика", допълва той в коментар във Facebook.

Подобно е и мнението на Димитър Костов, който подчертава, че колата не е изпитана в аеродинамичен тунел и няма двигатели.

"Прототипът" не е тестван в аеродинамичен тунел, няма двигатели, няма електрическа част, не се движи на собствен ход. После идват проблеми при разработката на софтуер. Още няма записани клиенти за автомобила.
Рано е да се радваме, шансът за провал е 98%. Нито един cериозен инвеститор няма как да повярва, че това нещо е по-добро от Rimac Bugatti. Обещава 10 пъти повече мощ и 50-60 км по-висока скорост. Илон Мъск го бъзикаха, че робота му влезе на собствен ход, изхарчи батерията и хора го изнесоха от сцената. Няма значение дали си Илон Мъск или Ахмед Мерчев, представящ ли неизпипан продукт ти се смеят", пише още той.

Тези коментари връщат вниманието и към статия, публикувана в Carscoops, която не отрича характеристиките на ALIENO, но отбелязва, че все още няма доказателства за съществуването му.

"Българският стартъп Alieno съобщи за втория си продукт със серия от изображения на "роботизирана електрическа хиперкола", наречена Unum, претендирайки за някои откровено странни и дори комични спецификации, които дори биха накарали Chaos на SP Automotive да се изчерви. Твърди се, че моделът, който в момента съществува само в съзнанието на българската компания, използва до 24 електрически мотора и множество въздушни двигатели, за да достигне максимална скорост от 363 мили в час (584 км/ч)", пише през 2020 година изданието.

И продължава:

"Това не е първият път, когато чуваме за Alieno. Компанията, основана през 2015 г., пусна новините за първия си продукт, Arcanum, през 2018 г., но все още не сме видели никакви доказателства, че той дори съществува отвъд визуализациите. Независимо от това, Alieno твърди, че всички негови модели ще бъдат базирани на една и съща собствено проектирана платформа, използвайки едни и същи основи.

На пръв поглед Unum изглежда като вдъхновен от "Ламборгини" хиперавтомобил от нелицензирана видео игра. Каросерията е пълна с гънки, отвори и странно изглеждащи авиационни компоненти, с липсата на основни характеристики (например А-колони), което го прави да изглежда като ранно CAD моделиране от студент по дизайн. Енчо Енчев, главен дизайнер на Alieno, казва, че се е вдъхновил от кралицата Xenomorph от научнофантастичния филм Alien, както и от Батмобили, насекоми и ракообразни. Хей, VW Group, някой се интересува да вземе Lamborghini от вашите ръце!

Все още не се забавлявате? Тогава може да се насладите на някои от спецификациите и функциите, изброени в пространното съобщение за пресата. На първо място, има два различни варианта на задвижване: THF, което означава "Небесният основател", който се "задвижва и управлява с електричество" и TRS (ракетният наследник), който се "задвижва и контролира с електричество и въздух".

В цветния въображаем свят на Alieno, напълно електрическият THF се предлага в четири различни изходни мощности: RP2 с 2610 к.с., RP3 с 3481 к.с., RP4 с 4351 к.с. и RP5 с 5221 к.с. и 8880 Nm (6550 lb-ft ) на въртящия момент. Обърнете внимание, че базовият RP2 има 12 електрически мотора (по три на колело), ​​докато флагманът RP5 има 24 електрически мотора (шест на колело). Това може би са най-многото мотори, за които някога сме чували, че ще бъдат монтирани в едно превозно средство.

Преминавайки към флагманския вариант TRS, той запазва 24-те електрически мотора на THF, но добавя "синергичната система Alieno octopus", включваща "ракетни тласкачи със студен въздух" с променлива геометрия, 3D отпечатани от титан, стомана и Inconel. От българската компания казват, че тласкачите са разположени под различните решетки отвън, за да не нарушават изчистения дизайн на хиперавтомобила и не използват нищо повече от обикновен горещ въздух.

Съществува и пакетът "Alieno save me", който използва тласкащите устройства за възстановяване на сцеплението, стабилизиране и спиране на хиперавтомобила или дори за издухване на мръсотия, сняг, лед или дъждовна вода от пътната повърхност пред гумите. Изглежда, че момчетата от Alieno са направили много сесии за препиване късно вечерта, тъй като дори са обмислили случай на падане в дълбоки води, където сгъстен въздух ще поддържа налягането в кабината и ще позволи на хиперавтомобила да плава.

Твърди се, че както THF, така и TRS вариантите на Unum са оборудвани с 800V батериен пакет, направен от Graphene LiPo клетки и суперкондензатори в три различни капацитета: 60 ​​kWh (Race Battery Pack), 120 kWh (Track Battery Pack) или 180 kWh (уличен пакет батерии). Използвайки специалното зарядно устройство с 2700 DC, което Alieno ще изгради "по поръчка на клиента", пълното зареждане на по-голямата батерия ще бъде завършено за четири минути. Ако бързате, можете да го заредите от 0-80% за 3,2 минути, защото очевидно спестяването на 0,8 минути понякога има значение.

Според шефа на Alieno дизайнът на Unum е готов, както и разрешителните за новата им производствена линия в Туховища, България. Компанията казва, че очаква да види първите си хиперавтомобили на пътя "не по-късно от 2024-2027 г.", но обещава, че ще си "заслужава чакането". На официалния уебсайт компанията кани инвеститори, призовавайки заинтересованите страни да платят минимум €900 ($911) за 0,001% дял в Alieno. Целта е да се привлекат чуждестранни инвестиции от 9 милиона евро (9,1 милиона долара), което ще направи 10% дял от капитала на компанията.

Alieno казва, че вече приема предварителни поръчки със време за доставка от 18 до 30 месеца в зависимост от варианта. Цената на само електрическия Alieno Unum THF варира от €1 800 000 ($1 823 517) до €2 700 000 ($2 735 275), докато оборудваният с двигател Alieno Unum TRS струва между €3 000 000 ($3 039 915) и €4 500 000 ($4 559 872). Е, това е всичко, хора от Alieno, ще оставим цветните коментари на вас по-долу."

Сами можете да предположите, че коментарите на чужденците под статията далеч не са ласкави за ALIENO.

Собствениците на компанията обаче имат обяснение за всичко това. Първо, процесът е бавен, тъй като инж. Ахмед Мерчев изпозва собствени средства и никаква помощ от държавата.

"Първите три прототипа са по-прости и не са финалният етап на хиперколите", казва Ахмед Мерчев. Обяснява, че те са нещо като изследователски работни мулета, върху които ще тестват по-големи и по-оптимизирани електромотори, контролери, за да се стигне до мощност от 5221 конски сили и скорост от над 500 км/ч.

"Плановете ни са да правим от 7 до 10 хиперавтомобила, а след това защо не и до 100 автомобила на месец", обяснява той пред медиите, като по думите му цената на един поръчков хиперавтомобил ще е между 2 млн. и 4 млн. евро. Планират и малки серии от по 10 пистови автомобила на цена до 400 000 евро.

Мерчев твърди, че вече има поръчки от чужбина. Смята, че за налагането на ALIENO като световен бранд ще са нужни поне още 10 години.

Във фабриката му са монтирани високо специализирани високотехнологични машини, които могат да се ползват не само в автомобилостроенето, но и в други отрасли.

Плановете на Ахмед Мерчев са да развива фабриката в три направления - електрически автомобили, роботика и космическа индустрия. Надява се за произвежда хуманоидни роботи. Мечтае в село Туховица някой ден да се произвеждат и машини за космическата индустрия.

"У нас хората са скептици за всичко ново. Ако фабриката успее, в региона ще се разкрият нови работни места, а имиджът на България ще се вдигне", казва инженерът от село Слащен.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase