Снимка: БГНЕС

Нови промени предвижда Министерски съвет - личните карти ще могат да се вадят в рамките на един работен ден, но да става само на определени места. Другата промяна е свързана с документите за самоличност на хората, навършили 70 години - те вече няма да са безсрочни, както до сега, а със срок от 30 години. Изменението се налага заради влизането в сила на Закона за електронното управление.

Според него личните карти, заявени с експресната услуга (до 8 часа), ще могат да се получават само на определени места. Това са столичната дирекция на полицията и областните дирекции в страната, както и в централата на “Български документи за самоличност”. Тя все още е на бул. “Мария Луиза” в София, но се очаква скоро да бъде преместена в нова сграда.

Новата наредба, която отменя безсрочните лични карти, се налага заради регламент на ЕС, който се прилага в държавите членки от 2 август 2021. Там няма възможност за издаване на безсрочни лични карти. Записано е, че в съюза личните карти са с максимален срок на валидност 10 години, но е посочено, че всяка държава може да предвиди и по-дълъг срок.

Сега човек на възраст над 70 г. може да ползва личната си карта например за пътуване в чужбина за срок от 10 години. След това тя не важи. С 30-годишна лична карта ще имат повече време за пътуване зад граница.

При подаване на заявление за издаване и подмяна на шофьорска книжка самоличност ще се доказва и със старата, предвиждат още промените в постановлението. Този документ освен правоспособност за управление на автомобил доказва и самоличност чрез личните данни, въведени в него. Сега това става с лична карта, временен документ за самоличност или паспорт. Постановлението ще прави и по-лесно подаването на документи в някои случаи

Хората няма да имат задължение да носят документ от различни институции, където вече има единен електронен регистър. Така например при придобиване или губене на българско гражданство да няма заявление с данни, които вече са въведени в Националния автоматизиран информационен център. Те ще се получават служебно от Министерството на правосъдието.

Също така информацията за удостоверяване на трайни увреждания ще се получава служебно от Единната информационна система на медицинската експертиза. Хората ще носят документи оттам, ако не е налична, за да ползват намалената такса за издаване на документ за самоличност.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase