Снимка: Bulgaria ON AIR

От Асоциацията за защита на потребителите настояват депутатите да вземат спешни мерки срещу фирмите за бързи кредити.

"В края на миналата година беше гласувана от ЕП директива, с която се цели подобрението на обслужването на потребителските кредити, т.е. по-ясни правила за работа на нас, потребителите, и по какъв начин ще бъдат отпускани кредити. Бързите кредити не са лошо нещо, могат да са полезни на потребителите. Превръщат се в лошо, когато има натрупване на кредити, когато не знаем по какви правила сме го взели", уточни председателят на Асоциацията Пейо Майорски в студиото на "България сутрин".

Дребният шрифт и клаузите в регламента са ясно обозначени, отбеляза той.

"Дори се казва, че трябва да има обща бланка, която да бъде предоставяна преди да подпишем договор. Това означава, че като потребители ще бъдем достатъчно добре информирани, за да вземем правилното решение. В нея ще бъдат описани всички клаузи, които трябва да знаем. Една от тях е колко месечни вноски имаме", обясни Майорски.

По думите му бързите кредити няма да бъдат отпускани само с лична карта, а ще трябва да се направи предварително проучване на потребителя.

"Дали е в състояние да покрива месечните си вноски и да не му утежнява живота. Ще се работи под общи правила. Има Асоциация на отговорното небанково кредитиране, която каза, че само 7 от 200 компании членуват в нея. Тези 7 компании работят под кодекс. Няма мониторинг от БНБ. При такъв дисбаланс е крещящо необходимо депутатите да приемат тази директива максимално бързо", призова председателят на АЗП в ефира на Bulgaria ON AIR.

Свръхзадлъжнялостта се увеличава, информира още гостът, който напомни и "огромната инфлация", която се отрази на всички.

"Хората изпаднаха в несъстояние да покриват месечните си сметки и прибегнаха до този тип финансиране. Нека да видим политическата воля, че се борим с това. Бързите кредити и колекторските фирми работят като скачени съдове. Апелираме да се приеме директивата, защото няма да има възможност да се влезе в тази спирала", обобщи Майорски.

Председателят на АЗП посочи, че законите, свързани с финансовата част на потребителите, са оставени на трупчета.

"Най-честите оплаквания са именно за равноправните клаузи в договорите", коментира още Майорски.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase