Снимка БГНЕС
fallback

"Президентът се държи странно от година-две. Откакто започна да назначава едно след друго служебни правителства, той се овласти и започна да приема това овластяване като естествена своя мисия. Той се държи като светски вариант на аятолах. Това минава всякакви граници."

Това коментира пред БНР Стефан Попов, професор по философия и социология в Нов български университет.

Запитан за намеренията да се отнеме ритуалното правомощие на президента да издава указ за избора на "тримата големи" в съдебната система – главен прокурор и председатели на върховните съдилища ВАС и ВКС, Стефан Попов коментира:

"Президентската институция има специални, процедурни, не толкова структури взаимоотношения с всички власти. Те са корективно, леко контролни. Не бих отнел това правомощие на президента. Второ, не бих го смесвал със служебното правителство. При служебното правителство той става действителен заместник на Народното събрание, което излъчва правителство."

Според него служебното правителство може да се превърне във "временно правителство", практика на базата на сравнителни изследвания в доста страни по света.

Oще по темата

"Този вид - чисто служебното правителство, назначавано от президент, го няма дори в президентски републики. Това е прекалено силно лашкане на махалото от парламентарна към президентска република, от парламентарен контрол към липса на всякакъв контрол", заяви Стефан Попов.

"Конституционният съд има ключови решения и ключова вина – както за усилване на властта на служебното правителство, така и по отношение на фризирането, замразяването на конституционния процес с решението от 2003 г.", смята преподавателят по политическа философия.

Решението на Конституционния съд от 2003 г. (което парира всеки опит за по-голяма реформа в съдебната система – бел. ред.) е екзотично и несвойствено за светска държава решение. То блокира конституционния процес като в теократична държава, подчерта Попов. По думите му, партиите трябва да започнат широко и шумно публично оспорване на това решение.

"То е, със самата си поява, концептуално абсурдно. Това е много лоша бариера към нормален процес на еволюиращи конституционни промени. Трябва да падне в един момент."

Има дълбока граница какво е за Конституция и какво не е. Предложенията за промени включват 1800 думи, а цялата Конституция е от 11 500 думи. Новите текстове засягат около 15% от обема ѝ - бъбривост, която може да бъде съкратена, смята Стефан Попов.

Според него извън чисто езиковата бъбривост, "има неща, които са нормативно подозрителни, съмнителни и няма нужда да бъдат вътре".

Попов възрази срещу това "чл. 3 да се разгъва от едно изречение в четири алинеи, които щели да интегрират националната доктрина в Конституцията":

"Аз не знам каква е тази национална доктрина. Времето на националните доктрини е в 19. век. Това е излишно и вредно. Да не говорим за 24 май, който е спорен въпрос."

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

141

Пипи

преди 9 месеца

Поздравявам просефора с песента Пляс, пляс, ***, водно колело...

140

Копирам Б. Бира .

преди 9 месеца

Президентът със сегашните му права е един вид застраховка за гражданите на страната срещу политически авантюристи, шмекери и мижитурки. Затова хората са сравнително спокойни. Затова са атаките срещу него! Само че, посегне ли се на тази роля, в страната ще има съвсем друга политическа обстановка. По-скоро неконтролируема за въпросните политически аспиранти!

139

Анонимен

преди 9 месеца

Какъв е тоя мисир?

fallback