Снимка: БГНЕС
fallback

Според научният секретар на Катедра "Икономика на транспорта и енергетиката" в УНСС доц. д-р Борислав Арнаудов стандартният път за доставки си остава морският, като страната има пет пристанища, които са в топ 10 като брой обработени товари, а Китай от доста години работи по диверсифициране на пътя на своите доставки към Европа и към света като цяло. Това заяви той в  предаването „В развитие” с водещ Делян Петришки.

Стандартният морски път преминава през Южнокитайско море, Индийския океан, Арабския полуостров и Суецкия канал към Средиземноморието. Доц. Арнаудов отбеляза,че обикновено този път е "от порядъка на 35-40 дни”.

Китай инвестира в пристанища по този път, взима ги на концесия или инвестира в съответната инфраструктура, за да диверсифицира веригите си на доставка. Най-значимата от тях е т.нар. „Северен коридор” от Китай през Русия, Беларус и Полша към Западна Европа, предаде Bloomberg.

Войната промени това, което се случва с тази верига на доставки. Самите спедитори избягват да работят през руски пристанища и отказват да правят резервации по това направление, въпреки че все още пътуват влакове, посочи доц. Арнаудов.

Oще по темата
Резервациите по това направление са намалели с 40%. Така трафикът се пренасочва през обиколни пътища и затова започна свързването на Каспийския с Черноморския басейн. Каспийско море се развива много добре през последните години и има инвестиции, отново от китайци.

"България задължително трябва да се включи, ние сме транзитна държава и сме гранична държава както на Черноморския басейн, така и с Турция. България трябва да се включи и в железопътната линия през Босфора и Одрин към Сърбия. България трябва да инвестира не само в железопътна инфраструктура, но и в терминална и пристанищна инфраструктура, където ще става прехвърлянето на товари от единия на другия вид транспорт", подчерта събеседникът.

"Обемите, които се превозват с морския транспорт, не могат да бъдат сравнявани с железопътния, но жп транспортът е алтернатива, която е устойчива във времето", посочи още доц. Арнаудов. 

Може да видите повече на bloombergtv.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

19

БДЖ

преди 2 години

От няколко години се тръби яко как БДЖ-товарни превози били на загуба и било нужно да се приватизират. В същото време Турция направи жп тунел под Босфора за бърз транзит на стоки от Китай и Турция към Европа. Гламави ли са турците да го строят този тунел ,при условие,че няма бъдеще в жп-то? Просто идва нова далавера , държавата купува нови мотриси и вагони за 2-3 млрд. и след една година БДЖ товарни превози се прдава за 100 млн., че било много губещо. Никито Василев може да каже как стана с БТК.

18

Анонимен

преди 2 години

Нали закриха заводи под претекс че не отговаряли на стандартите на ЕС ами да черпят тогава

17

Анонимен

преди 2 години

8 нали сега дойде такъв с диплома от Харвард бре! То тая диплома май е курсче, но е от Харвард. А взе да ни го слага с 300! Не че точно за това не мечтаеха бабишкерите дето го избраха и булчетата дето мъжете им са импотентни. Но Кире се оказа, че може да го слага само на народа. Иначе топките му семки пред западните и океанските. Та речта ми е, не си поръчвай твърде образовано, че току виж се окаже с купена диплома!

fallback