Снимка: Pixabay
След голямото онлайн пазаруване тази година на "черния петък" започна и голямото връщане на нежелани покупки. Вече се появиха сигнали за забавени пратки и дефектни стоки. Как да върнем стока, ако не сме доволни от покупката на "черния” петък"?
 
Оплакванията най-често са за дефектна техника, облекла, играчки и забавени пратки при поръчки онлайн. Случва се търговци да забавят връщането на парите след нежелана покупка, а други дори се укриват, което прави връщането на стоки почти невъзможно. Има потребители, за които пазарът на "черен" петък се оказва неуспешен въпреки обещанията за атрактивни цени, бърза доставка и качествени стоки. След голямото пазаруване започва голямото връщане. Още преди кампанията с рекламираните сензационни намаления да започне, контролните органи вече получават сигнали за нарушения.
 
"Този "черен" петък голяма част от сигналите, които получихме, бяха свързани с онлайн пазаруването. Основна част са свързани с нивото на цените,  проблеми с доставките или дефектна стока, след като тя бъде доставена", обясни Игнат Арсенов от КЗП пред Нова ТВ.
 
Атрактивните намаления в интернет на тазгодишния „черен” петък карат Пламен Георгиев да си закупи нова микровълнова печка. Още в първите дни, след като получава уредът, се появява дефект. Пламен решава да се възползва от правото си да върне стоката в законовия 14-дневен срок. Но удря на камък.
 
"Имах контакт с търговеца, но той ми обясни, че уредът е ползван и единствената ми опция е сервиз в този случай. Не ми даде изобщо други опции", обясни той.
 
Контролните органи всяка година получават по над 9 хил. жалби за дефектни стоки. Оплакванията растат по време на "черен" петък. Но правилата за рекламация са различни от тези за отказ от покупка, уточняват от Комисията за защита на потребителите.
 
"Дефектната стока не зависи от този 14-дневен срок. В рамките на две години, ако се появи дефект, потребителят има право да предяви рекламация, но тук първо се прави опит да бъде поправена или заменена и след това да си иска връщане на парите. Нашият съвет към потребителите е внимателно да проверяват пратките, които получават, ако те съдържат външни и видими дефекти – да правят преглед на стоката и да приемат стока без забележки, само ако са я прегледали", съветва още Арсенов.
 
Ивелина Павлова приключва пазара си с евтина пижама, вместо дизайнерска блуза с атрактивна щампа. След несполучливата покупка прави опит да се свърже с търговеца.
 
"Казах им, че това не е коректно, не е честно така да се лъжат хората – те ме блокираха на момента", сподели тя.
 
Според контролните органи укриването на търговеца е най-негативният сценарий при връщането на нежеланите покупки. Тъй като тогава и намесата им е най-трудна.
 
Деляна Валериева също не получава това, което си е харесала на снимките в онлайн магазина. Решава да се възползва от големите намаления и поръчва оригинална дамска чанта. Вместо нея обаче получава евтина имитация. Единствен вариант за нея сега е да върне чантата.
 
"В телефонен разговор бях уверена, че ще дойде куриер, който ще вземе чантата обратно и ще ми бъдат възстановени парите по картата. Бях уверена, че това ще стане вчера, но това не се случи – както и днес, още никой не ме е потърсил", сподели тя.
 
Основен проблем за потребителите се оказва забавянето на връщането на парите. Но тук законовите срокове са конкретни и всяко забавяне е нарушение, категорични са контролните органи.
 
"Започва да тече нов 14-дневен срок, в който потребителят трябва да върне стоката, а търговецът – да му върне парите. Потребителите имат възможност да върнат стоката, тъй като тя е доставена различна, а не е повредена, увредена", обясни Арсенов.
 
И докато при някои потребители покупките са не това, което очакват, при други те въобще не пристигат. Сигнали за забавени или изгубени пратки след голямото пазаруване също заливат форумите в интернет. Много често подаръкът дори не успява да достигне навреме.
 
Забавените доставки доста често е заради недобро планиране от страна на търговците преди „"черния" петък, оправдават се от бранша. Дори и забавянето да е повече от две седмици, потребителите имат право да върнат стоката. От бранша твръдят, че проблемните покупки по време на "черния" петък са по-скоро изолирани случаи, отколкото практика. Те съветват преди да подадем жалба до институциите, първо да потърсим съдействие от електронния търговец. В голяма част от случаите проблемите се решават именно само с кореспонденция с тях.
 
През следващите седмици Комисията за защита на потребителите ще проверява всички сигнали след пазаруването по време на "черния" петък в интернет. Под лупа ще е и доколко реални са били самите намаления.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase