Кадър: Bulgaria ON AIR
fallback

Все по-често ставаме свидетели на социолгически проучвания, които са направени в един и същи период, но от различни агенции, които имат драстични различия.

Дали е вярно, че колкото българи се съберат, толкова мнения ще се чуят, или можем да говорим за тенденциозно манипулиране на резултати, така че да работят в полза на един или друг кандидат?

Социологът от Института за изследване на обществата и знанието в БАН - доц. Алексей Пампоров, излезе с публикация за това как хората могат да разпознаят фалшивата статистика.

"Изследванията трябва да са представителни и да имат достатъчно голяма извадка. Всички хора трябва да имат равен шанс да попаднат. Трябва да се направи с обход по домовете и случайно подбрани адреси", коментира той пред Bulgaria ON AIR.

Картината в големите градове и селата е различна, затова много зависи къде е направено проучването, подчерта социологът. По думите му анкетираните трябва да бъдат поне 1200-1600. А мнението на хората се променяло във времето.

"Има агенции, които са изключително коректни в работата си. Някои агенции услужливо подхождат с въпроси. Всеки, който дойде на власт, опитва да контролира общественото мнение", каза още доц. Пампоров.

Той коментира, че неслучайно социологическите агенции работят с грешка 2,5%.

„Когато разликата между две партии е 2-3%, въобще няма нужда да обсъждаме кой на кого е дръпнал", уточни той и добави, че мотивацията за гласуване не произтича от информация за резултата от вота.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

5

Анонимен

преди 4 години

Нито проучванията нито социалните медии са извадка и на изборите се вижда. Много червена масовка и разни други оплаквачи има по форумите дето само реват и накрая ГЕРБ печели всички избори.

4

Анонимен

преди 4 години

Защото не се основават на истината, а на платени парийни пропаганди, внушения и фалшификации преди и след избори.

3

галъп и ко

преди 4 години

който за каквото си плати. питаш докато получиш отговорите които търсиш.

fallback