Снимка: архив, БулФото

Възрастните и младите шофьори да подлежат на допълнителни медицински прегледи за физиологическата и психологическата им готовност да управляват автомобил.

Това е сред обсъжданите мерки за намаляване на рисковете при движение по пътищата, съобщи "24 часа".

Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” прави анализ на състоянието на пътната безопасност. Председателят ина агенцията Милена Крумова заяви, че допълнителни изисквания за по-възрастните шофьори не са сред мерките, които са залегнали в анализа, но те са обект на обсъждане. Все още обаче не може да се говори за конкретна възраст, след която ще се прави допълнителен преглед на шофьорите.

Това е работа на специалистите - те да кажат след кои години се променят физиологическата и психологическата годност - дали това са 65, 70 години или повече, заяви тя.

При някои отслабвало зрението, други по-бързо се изморявали, трети ставали тревожни при натоварен трафик.

На експертите се разчита да кажат и какви са психологическите особености на младите шофьори, за да се набележат мерки и за тях.

Темата за тестове за шофьори над 60 г. се появи в медиите след форум в Русе за пътния травматизъм. На него се е коментирало доколко са адекватни зад волана възрастните шофьори. Отчетено е, че над 120 са катастрофите през последните две години в Русе с участието на хора над 60 години. Над 100 са ранените, 4 са загиналите. Нашумя и случаят с 95-годишен мъж, намерил смъртта си на пешеходна пътека, блъснат от автомобил, управляван от 71-годишен.

Изисквания към възрастните шофьори бяха актуални и през 2013 г., когато 76-годишен шофьор на джип прегази трима на тротоар пред столичен мол. Тогава във в. “24 часа” Владимир Тодоров - председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи, предложи медицински изисквания за здравословното състояние на шофьорите над 65 г., както и да се въведат периодични медицински прегледи, по-строги и по-детайлни за водачите в третата възраст.

Лансира и идеята да се намалят сроковете на валидност на свидетелството за управление на водачи над 65-годишна възраст - да бъдат примерно 2- или 3-годишни и те да минават през медицински преглед.

Сега Крумова уточнява, че става въпрос за медицински свидетелства, които и сега се изискват при издаване или смяна на шофьорска книжка.

Тя припомня, че и в момента професионалните шофьори минават на психотестове, което е условие за правоспособност да управляват камиони и автобуси. Не се предвижда това да се изисква за водачите от категория В - леки автомобили. Но е възможно при издаване на медицинско свидетелство да се предвидят прегледи за психологичното или неврологично състояние на водачите от определени възрастови групи.

Кои ще са те и на какви точно прегледи ще минават и на каква периодичност, всичко това предстои да се уточни.

Крумова дава пример с трудовата медицина, при която се правят изследвания във връзка с работата, която определен човек ще извършва. За някои професии се правят прегледи на очите, при други - от кардиолог. При работа с тежки машини например се извършват и неврологични изследвания, за да се оценят рефлексите.

Въвеждането на допълнителни медицински изисквания към шофьорите, ако такива бъдат предвидени, ще бъдат разписани в методика, по която се правят самите изследвания.

При шофьорите над 75-годишна възраст смъртните случаи при катастрофи са над 5 пъти повече от средното, а на нараняванията - над 2 пъти, показват официални данни на ЕС.

Причините за по-високата уязвимост били намалените физически способности (отслабено зрение и слух, по-забавени реакции) и по-малко ежедневно шофиране. В същото време възрастните водачи компенсирали физическите недостатъци с шофьорския си опит.

Процентът на смъртни случаи сред шофьорите на възраст между 15 и 24 години бил два пъти по-висок от този сред по-опитните шофьори.

В България 314 шофьори над 64 г. са загинали в катастрофи в периода от 2011 до 2017 г. Още 2225 пък са били ранени.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase