Снимка: архив, БулФото
fallback

Българите закономерно са най-чувствителни към въпросите, свързани с увеличаване на личните разходи, което намира отражение и в отношението към въвеждането на тол система за превозните средства.

Най-широка подкрепа има твърдението, че "Цените на новите електронни винетки за леките автомобили ще останат същите, както досега" (86%).

Данните са от експресен сондаж, проведен от "Галъп интернешънъл" сред 809 души в цялата страна чрез телефонно интервю. Изследването е възложено от Агенция "Пътна инфраструктура" във връзка с предстоящото от Нова година въвеждане на електронната система за таксуване при преминаване по републиканската пътна мрежа.

Мнозинство от 66% смятат за справедливо тежкотоварните превозни средства да плащат не за време, както досега, а за изминат път, въпреки че това ще направи таксите за тях по-високи. 24% са на обратното мнение, а останалите се колебаят.

Това е всъщност основният принцип на новата система за таксуване, която включва електронни винетки за леките автомобили и тол за изминато разстояние за тежкотоварните над 3,5 тона.

Предвижда се от 1 януари 2019 г. да се премине към електронна винетка за леките коли до 3,5 тона, а от август догодина – към тол за изминато разстояние на превозните средства над 3,5 тона. При въвеждането на нова система съществуват закономерни притеснения за възможно повишаване на цени, но българите като цяло по-скоро възприемат спокойно принципа на нововъведението, а именно: цените за леките автомобили да останат същите, а за тежкотоварните да се повишат.

Повечето шофьори вече са запознати с предстоящото въвеждане на електронна система за таксуване при използване на републиканската пътна мрежа. Това е свързано и с очакването на българите да се обръща повече внимание на състоянието на пътната мрежа, посочват социолозите.

При изричен въпрос повече от половината от интервюираните (52%) възприемат опцията "По-добре е да се повишат таксите за тежките автомобили, защото те нанасят повече щети на пътищата". 43% възприемат алтернативната позиция "По-добре е да не се повишават таксите за тежките автомобили, защото това може да доведе до повишаване на други цени". Останалите не могат да изберат между двете опции.

Този компонент представлява и част от сърцевината на новата система за таксуване и данните свидетелстват за сравнително широка обществена възприемчивост, посочват от "Галъп".

69% споделят мнението, че в последните години у нас са се изградили пътища, които улесняват пътуването. 28% са на обратното мнение, а останалите се колебаят.

Обществото или има нужда от допълнителна информация за предвидената уикенд винетка, или просто активно пътуващите продължават да смятат, че най-изгодна е годишната винетка, показват още данните. 33% от запитаните отговарят, че идеята изглежда е по-удобна от винетките за по-дълги периоди, но 58% смятат, че този тип винетка няма да е по-удобна. Останалите се колебаят.

Данните са от експресен сондаж, проведен от "Галъп интернешънъл" сред 809 души в цялата страна чрез телефонно интервю по специална панелна методика, осигуряваща максимална представителност на данните, възложен от Агенция "Пътна инфраструктура". Сондажът е проведен между 9 и 12 ноември. Един процент от извадката е равен на около 55 хиляди души. Стандартно отклонение ±3.5% при 50%-ови дялове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

50

iceblast88

преди 5 години

Абе няма лошо в данъците, но само ако се вижда къде отиват парите!Сега имаме акциз на горивата, ДДС на МПС, горива, части, труд и тн., свинетка, сега ТОЛ такса на място на свинетката: а насреща имаме същите пътища като преди 30 години, да не кажа по зле от преди. Хайде първо да имаме пътища преди да започнем да дерем данъци за нещо което евентуално ще бъде направено след може би 100 години (и то с доста съмнително качество). Първо пътища като хората и тогава данъци за тях!

49

Кратун

преди 5 години

До 1Това отдавна го има. За какво мислиш, че служи акцизът в горивата? Хора, не забравяйте, че повече от 50% от цената на лът гориво БЕЗ ДДС е акциз. Плащаме ДДС и върху акциза - Данък върху данъка!

48

Цеко

преди 5 години

То и сега камионите плащат повече! Със тол системата ще имаме един огромен биг брадър и опасана държава с камери. Явно това е целта- да се знае кой къде ходи

fallback