Снимка: "Монитор"
fallback

Първият локомотив, използван за нуждите на теснолинейната линия, свързваща царския парк Врана с жп гара София през първото десетилетие на миналия ХХ в., се съхранява в Стара Загора и само преди седмица е бил пребоядисан, съобщи началникът на локомотивното депо в Града на липите Жельо Илиев, предава "Монитор".

По думите му, произведената през далечната 1905 г- в берлинската фабрика A.BORSIG с фабричен номер 5912 машина е докарана в Стара Загора в началото на 60-те години и оттогава е заведена в книгата на вътрешноведомствената музейна експозиция.

Локомотивчето е обслужвало царската линия Искър до към началото на Първата световна война, когато е присъединено към останалите от този тип машини и е използвано за направата на военновременни съоръжения.

След  войната е предадено на БДЖ, получило е  №202 , а през 1938 е прехвърлено на територията на държавната военна фабрика –Казанлък /сега частното "Арсенал" ЕАД/.

Използвано е за превоз на спецпродукцията от цеховете на заводите до местната гара.След закриването на ведомствената теснолинейка и препратено към пристанището в Бургас, откъдето след години „акостира“ в Града на липите.

„На работа съм в депото от средата на 80-те години, още тогава локомотивчето си беше на „стоянка“ в парка, винаги сме се грижели за него, дори имаше пълното му описание в нашето музейче. Уви , след време музейната сбирка беше разпиляна и документацията едва ли може да бъде намерена или възстановена.

Заедно с него в парка съхраняваме и една от 4-те, произведени при нас през 1982-а уникални електрически  машини от серията 70-100. Те са били сглобени от бракувани еллокомотивчета, ползвани за нуждите на  някогашния металургичен комбинат Кремиковци. Серията е била направена по повод честваната тогава 80-та годишнина от създаването на депото в Стара Загора и 100-годишнината от рождението на Георги Димитров…“, разказа още Жельо Илиев.

По спомени на специалисти ветерани от депото на няколко пъти имало опити "царското" локомотивче да бъде отнето и прехвърлено под благовиден  претекст към София, но местната общественост успявала да го оварди. За разлика от царския вагон, който преди година и половина бе отнет за нуждите на софийската община и след ремонт трябваше да бъде включен в атракционна композиция. До момента обаче жепейците не знаят този ремонт да е започнал.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

6

101

преди 5 години

Тук не става въпрос дали царят се е возил или не. Става въпрос за опазване и съхранение на историческо наследство. Преди години подобно локомотивче беше откраднато от Рилския манастир без никакви последици. Нарязани за скрап бяха и локомотиви, които европейски музеи биха купили за доста пари. То цялата държава е нарязана....

5

.

преди 5 години

До Анонимен 2:Избори за цар не са правени никога. Такива не се правят. Ти няма как да си спомняш. Мога, обаче да ти кажа, кога е правен референдум за република. Това се случва през 1946г, когато БКП (наброява около 5000 човека през 1941-1943) под натиска на Червената окупационна армия провежда 'референдум', който наскоро се доказа, че е бил фалшифициран и не отразява реалния вот на народа от 1946-та. Така, че може да се окаже, че през последните около 72 години България все още си е монархия!

4

джордано бруно

преди 5 години

Цар-яд,е ГОЛ

fallback