Снимка: БТА

Автобусът, който катастрофира край Своге и отне живота на общо 16 души, е бил без редовен технически преглед, обяви главният прокурор Сотир Цацаров на извънреден брифинг след проведената среща в Министерския съвет на институциите във връзка с трагичната катастрофа край Своге.

Още по темата
Обвинител №1 уточни, че превозното средство е с 37 места и е в експлоатация от 2001 година. За последно той е преминал през технически преглед на 5 февруари тази година, когато всичко е било наред, но с оглед действащата нормативна уредба автобусът подлежи на преглед на всеки шест месеца.

"Следователно трябва да е преминал технически преглед на 5 август 2018 г. Но такъв няма. Към момента на произшествието автобусът е бил без редовен технически преглед", отчете главният прокурор.

Той добави още, че автобусът се е движил с превишена скорост в момента на катастрофата. Според тахографната шайба той е пътувал със скорост от 53 км/ч. при ограничение от 40 км/ч., посочи Цацаров. Така той опроверга първоначалната информация, според която шофьорът е карал с малко над 40 км/ч.

Същевременно стана ясно, че шофьорът на автобуса-ковчег е имал 2 акта и 7 фиша за дългия си опит като водач -  за превишена скорост, за неносене на шофьорска книжка, шофиране без колан и неправилно паркиране.

Шофьорът обаче няма санкции, свързани с употреба на алкохол. При проверка след инцидента е установено, че той не е употребил нито алкохол, нито наркотици. Водачът има дълъг стаж зад волана, като има книжка категория C още от 1977 година, а от 1991 г. има всички възможни други категории.

Цацаров отчете, че действията на фирмата-превозвач са едно от трите основни неща, които прокуратурата ще разследва. Другите две са действията на самия шофьор Григор Григоров, като се очаква до края на деня разследващите органи да решат дали и какво обвинение да му повдигнат.

Третият основен момент от разследването ще бъде състоянието на пътната настилка, уточни главният прокурор.

"Ще се разгледат цялата процедура по приемането и паспортизация на пътя след изпълнението му като такъв с отлично качество и всички последващи действия, свързани със сигнали, действия на АПИ и конкретния изпълнител. Въпросното ограничение от 40 км/час на пътния участък, което не е спазено от
шофьора, е поставено в резултат на лошото качество на пътя и след предписанията на АПИ за нов ремонт. В тази насока също ще бъде изискана цялата документация", каза главният прокурор.

Транспортният министър Ивайло Московски посочи, че фирмата Мобилус 5 ООД, чиято собственост е фаталният автобус, притежава валиден лиценз за извършване на превоз на пътници. Тя е регистрирана в Божурище, като последно на 5 април тази година тя е проверена и експертите на министерството не са открити нарушения.

Фирмата притежава общо 6 автобуса, а фаталният автобус е произведен през 2001 година.

"По задължение и по наредба тези фирми за случаен превоз трябва да дават информация за маршрута и пътуванията си. Такъв при нас от тази фирма няма, включително и за конкретното пътуване", каза Московски. Той потвърди, че до 5 август рейсът е трябвало да премине нов технически преглед, но такъв не е направен в съответния срок.

"Искам да изразя своите съболезнования на роднините и близките на загиналите. Надявам се пострадалите да се възстановят бързо. Благодаря на всички медицински екипи, които работеха денонощно и дадоха всичко от себе си", заяви след срещата министърът на здравеопазването Кирил Ананиев. Той отново даде информация за ранените.

Шест души са в Пирогов, 4 от тях са в тежко състояние, а 2 жени са в изключително тежко състояние. В Света Анна са 6 души - 5 жени и един мъж, като най-тежко е състоянието на жена на 62 години. Тя е интубирана и е в критично състояние след операцията. Във ВМА има двама души, които са в стабилно състояние, но 30-годишния мъж е в по-тежко състояние с черепно-мозъчни наранявания. В Царица Йоана има настанен един човек - на 59 години, като няма опасност за живота.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase