Снимка: архив, Reuters
fallback

Никой потребител не може да бъде принуждаван да прави разходи или да се чувства обвързан в договорни отношения с търговец само въз основа на обаждане по телефон или защото е присъствал на демонстрация на продукти в обществена зала.

Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред „Дарик” радио, където разясни правилата при сделки от разстояние и извън търговски обект, съобщиха от пресцентъра на КЗП.

„При отправяне на оферти по телефона, дори потребителят да е приел предложението на търговеца с всички представени условия, договорът не се счита за сключен, преди да бъде подписан от двете страни. Понякога търговците се опитват да твърдят, че са налице договорни отношения, без да изпращат писмения текст. Ако потребителите не са достатъчно добре информирани за правата си, могат да се подведат”, заяви Маргаритов.

Той припомни, че допреди няколко години законът е предоставял такава възможност, но впоследствие тя е отпаднала „предвид факта, че не се гарантира в достатъчна степен интересът на потребителя и може да бъдат правени произволни твърдения за това кой на какви договорни условия се е съгласил”.

По думите му задължение на търговците е да информират всеки свой клиент още когато му предлагат своята стока или услуга, че може да се откаже от сключената сделка без някакви специални причини в срок от 14 дни, както и да удовлетворят претенцията му, когато е пожелал да се възползва от това свое право.

При проверки, включително и по повод жалби на потребители във връзка с отправяни по време на презентации анонси за покупка на определени стоки с благотворно влияние върху здравословното състояние Комисията е установявала и санкционирала случаи, в които продуктите не притежават рекламираните характеристики.

Контролният орган има произнасяния и по повод телефонните обаждания на представители на телекомуникационните компании с обещания за поевтиняване на абонаментния план, в резултат на които основно по-възрастни хора се оказват с по-неизгодни от предишните договори.

Маргаритов обясни, че при сделките от разстояние и извън търговски обект всички потребителски права са на разположение на гражданите. Когато търговецът препятства упражняването им, Комисията е в готовност да реагира, да констатира нарушенията, да санкционира търговеца и същевременно да способства претърпелият вреди потребител да получи компенсация.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

16

Анонимен

преди 6 години

До Сп??нсЗащото крият шмекерлъци. Защото искат с трици маймуни да ловят. Защото, нищо че телекомуникациите са от високотехнологичните индустрии, и там работят на рядкост некомпетентни, но хитраци служители. Особено ръководните. Но и държавата нехае за правата на тклиента. Къде е хартата на клиента, а? Хайде някой да каже твърдо, че държавната администрация не е свързана с компаниите по специален начин? Пък НС нека си приема ялови закони срещу корупцията.

15

Анонимен

преди 6 години

Безконтролният монопол причинява изключителни вреди на приемането на доктрината на пазарната икономика. Хората главоломно губят доверие в икономическата система и справедливостта. А хитроумните уловки и измами на възрастни и деца трябва да се инкриминират. Това, че една компания е частна, НЕ ЗНАЧИ, ЧЕ ДЪРЖАВАТА НЕ МОЖЕ ДА Я КОНТРОЛИРА. Мракобесие е неолиберализмът по ганьовски. ОСНОВНА ФУНКЦИЯ НА ДЪРЖАВАТА Е КОНТРОЛЪТ. За това и плащаме данъци. Иначе не трябва да плащаме! Това е равностойността!

14

Сп??нс

преди 6 години

От години ползвам услугите на виртуални мобилни оператори и са на светлинни години от българските- имаш ясни условия , ценова политика, засичането е от първата секунда ако решиш да смениш фирмата на третия ден си в новата ,в мобилното приложение имаш данни както за изходящи, така и за входящите обаждания .... Защо в Бг все гледат да направят сложни неща , които в други държави са разбираеми дори за малките деца.

fallback