Снимка: Булфото, архив

Сред най-често срещаните нелоялни практики при онлайн търговците са фалшивите намаления и неспазените уговорки за срока или цената на доставките, предупреждават от Комисията за защита на потребителите.

Един от примерите е онлайн магазин за облекла megz.eu, който в редица случаи не е доставил поръчките си в срок.

За кратък период от време няколко клиента на търговеца са подали оплаквания в КЗП, че покупките се бавят повече от месец, въпреки че в условията за доставка е посочен срок до пет работни дни.

В жалбите си до КЗП потребителите посочват, че са предпочели този сайт поради по-краткото време за получаване на покупките и прилагат документи, удостоверяващи забавянето.

Електронният магазин www.printed-bags.net пък е заблуждавал клиентите, че при пазаруване на стойност над 100 лв. доставката е безплатна до всяка точка на страната. Проверката на КЗП обаче е установила, че търговецът не спазва въведените от самия него условия, които несъмнено имат за цел да му дадат приоритет пред конкуренцията.

В конкретния случай потребителят е купил артикули за 109,44 лв., но въпреки това е платил такса за куриерската услуга в размер на 24,23 лв., която фигурира и в товарителницата.

Друга забранена и санкционирана от КЗП нелоялна практика е на онлайн търговеца "ОПТИМА МКБ" ЕООД (www.apteka-optima.com), който е подвеждал клиентите си с фалшиви отстъпки за козметика и хранителни добавки. Промоциите привличат потребителите и ги изкушават да правят по-големи покупки.

Това се случва и с дама, която поръчва три броя от един вид шампоан, тъй като забелязва, че е намален от 35,59 лв. на 21,30 лв. Ден след като получава писмено потвърждение от търговеца за доставка на избраните артикули на обща стойност 63,90 лв., е информирана по телефона, че поръчката ще струва 106,77 лв.

Като причина търговецът е посочил, че складовата наличност на козметичния продукт е изчерпана и той може да бъде доставен на редовната му цена.

В това поведение на търговеца експертите съзират користна цел потребителят да бъде спечелен с по-ниска цена и впоследствие убеден да потвърди поръчката при новите, макари по-неизгодни за него условия.

Повторни проверки установиха, че търговците са отстранили нарушенията. Независимо от това на всеки от тях са наложени предвидените в закона санкции – от 1000 лв. до 30 000 лв., които дружествата обжалват.

От КЗП съветват при онлайн покупки винаги да изисквате от търговеца писмено потвърждаване на поръчката при условията, с които сте се съгласили.

Когато офертата съдържа преимущества, например по-кратък срок за доставка или безплатна куриерска услуга при определени условия, предварително се уверете, че ще можете да се възползвате от тях, а преди да платите онлайн покупка от кампания за намаление, проверете дали са направени коректно обещаните отстъпи от цената, препоръчват още от комисията.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase