Снимка: Олег Попов, Dnes.bg

Българският пожарникар съвместява няколко функции в едно. Той е и шофьор, и огнеборец и спасител едновременно. Понякога му се налага и да купува със собствени пари защитните си облекла, защото средства за това няма.

Това разкриха от Синдикалната федерация на служителите в МВР в писмо до медиите. Действията на пожарникарите след взривовете в Хитрино бяха разкритикувани от жителите на селото. Някои от хората разказаха, че пожарните коли са дошли късно и без вода. Чух се и обвинение, че пожарникарите били пияни.

Още по темата

"В деня на национален траур, с надежда за пълно и бързо възстановяване на ранените считаме, че както пострадалите и техните близки, така и цялото обществото трябва да са запознати с екстремните условия, при които се налага на пожарникарите и спасителите да рискуват живота си", пишат от синдиката.

От СФСМВР разказват, че след непремислените “реформи“ са закупени нови противопожарни автомобили, за които липсват както гаражи в службите за пожарна безопасност, така и пожарникари, които да ги обслужват.

"Снабдяването със защитни средства на пожарникарите и спасителите е от дарения. Когато такива няма, те се закупуват от служителите", допълват от синдиката.

Оттам припомнят и недостигът на служители, който прави пожарогасителните и спасителни дейности неефективни.

"Това е проблем, който вместо да бъде решен се отлага непрекъснато във времето. Ръководството на ГД "Пожарна безопасност и защита на населението" отказва да въведе минимален брой служители в екип за пожарогасене и все още не е ясно колко пожарникари сформират такъв – двама, трима, четирима? В момента на дежурство има по един шофьор и един пожарникар, които при пожар вътре в сграда не могат да спасят застрашените хора без да нарушат подзаконовата нормативна база и без да рискуват собствения си живот и здраве", твърдят от синдиката.

От СФСМВР припомнят закриването на служби "Спасителна дейност" през 2015 година.

"В момента от 31 служби за спасителни действия в страната има 8, като техният капацитет не е увеличен. Другите 23 служби "Спасителна дейност" бяха ликвидирани и една от тях е тази в Шумен", обясниха от синдиката. Затова и първите спасители със специализирана техника, които пристигнали на местопроизшествието в Хитрино, били от Варна.

"Това е причината да липсват специализирани спасителни екипи в първите минути на трагедията, които да издирват затрупани и пострадали хора", смятат от синдиката.

Към тези проблеми се добавят и индивидуалните, при които е поставен всеки огнеборец.

"Налага им се да изпълняват по няколко длъжности – водачът на специален автомобил е и пожарникар, и спасител. За да не натрупват извънреден труд, който е неизбежен при намаления състав, тях ги изваждат от графиците на смените им и ги оставят да почиват, докато колегите им на дежурство работят в намален състав", допълниха от СФСМВР.

Синдикалистите уточняват, че масовите пожарни автомобили са с капацитет 3 тона вода. Това количество вода може да бъде изразходено до две минути, ако се ползва лафетния струйник (водното оръдие на покрива на пожарния автомобил). Ако се ползват струйници, закачени на шлангове ( белите текстилни маркучи) вода ще има максимум за десет минути.

Именно това е причината, поради която веднага след пристигане на пожара е необходимо противопожарния автомобил да бъде присъединен към воден източник или да се превозва вода, ако източникът е отдалечен.

Скоростта на противопожарния автомобил е до 50 км/ч в населени места и до 90 км/ч извън населени. Няма как тази скорост да се увеличи, тъй като водата в цистерната е подвижна и съществува реална опасност от обръщане на автомобила, пишат още синдикалистите.

На дежурство на служителите в МВР е забранена употребата на алкохол, поясняват още синдикалистите. Служител със съдържание на алкохол в кръвта над 0,1 промила бива дисциплинарно уволнен. Проверки се правят редовно и санкциите са безкомпромисни, допълват от СФСМВР.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase