Снимка: архив, Reuters

Около 500 лв. годишно харчи българинът за електронно пазаруване, а близо 90% от поръчките се правят в български сайтове. Това съобщи Петър Ванчев, председател на Българската асоциация за електронна търговия.

Сериозна и точна статистика за пазаруването няма, но според анализатори около 1/3 от интернет потребителите си купуват стоки от онлайн магазини. Основно това са млади хора на около 25 години, за които няма разлика дали ще направят покупката на дадена стока през нета или от търговска верига.

Наложеният платеж категорично остава сред най-предпочитаните начини за плащане, заяви още Ванчев пред "Монитор". Той уточни, че погасяването на задълженията с карта или по банков път са едва до 5% и то не при всички търговци.

В последно време се наблюдава интересна промяна в профила на потребителя - все повече деца пазаруват онлайн. При тях и рисковете са най-големи, защото нямат житейски опит и лесно се лъжат по оферти, в същото време имат и достатъчна свързаност с мрежата през различни мобилни устройства.

Това е и грозната страна на нелоялните практики  по-уязвимите потребители биват излъгани, категоричен е Петър Ванчев. Той уточни, че всяка година делът на тези потребители расте и при тях трендът на увеличение изпреварва нарастването на другите пазаруващи в интернет. Може да се каже, че тези младежи са основен двигател на растежа в сектора, посочи още експерта. Техния брой обаче не може да се посочи точно, защото липсва официална статистика.

Ако установим проблем, основният начин за защита е да подадем сигнал в Комисията за защита на потребителите. Основните оплаквания са за това, че офертата не отговаря на истината. Има и много жалби за неспазване на срока за доставка. Една от причините е, че има куриерски фирми, които са изключително некоректни, обясни Ванчев.

Трендовете в търсенето и предлагането също се определят трудно заради динамиката в промяната на поведението на потребителите. Например преди години груповото пазаруване беше хит, сега вече никой не го използва. Други тенденции, които вече отминават, са масовото пазаруване на дрехи и техника, както и обявите за предмети, които се продават от човек за човек.

Близо 500 млн. лв. е оборотът в електронната търговия годишно, сочат авторитетни изследвания. Има и различни мнения, според които приходите варират от 100 млн. лв. до 1-2 млрд. лв. Всяка година обемите нарастват спрямо предходната, но това е балон, който скоро ще се спука, твърдят експерти.

Според Петър Ванчев е притеснително, че има много електронни магазини, които работят на загуба. В момента основното увеличение се дължи на това, че непрекъснато се появяват нови играчи, които влагат нови капитали.

"Не знам дали следващата година ще е повратна, но е сигурно, че рано или късно средствата, които се влагат, рязко ще спаднат", категоричен е той. Вътрешен анализ на един от електронните магазини показа, че 1 от 60 сайта работи на минимална печалба, всички останали са на загуба. Освен това едва 1 от 400 онлайн магазини е бизнес, който има смисъл да се развива.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase