Снимка: архив, БулФото

След като БДЖ започна да бори кражбите на гориво от служители с уволнения и засилен контрол, разходът на гориво на всички локомотиви падна с 20%. Засега обаче дружеството не успява да се справи с другия си голям проблем – хвърлянето на камъни по композициите.

Холдингът губеше милиони от източването на дизел, но от 2015 г. до момента няма регистрирана нито една кражба, съобщи в писмен отговор на въпрос на депутат транспортният министър Ивайло Московски.

Всички дизелови локомотиви вече са под ежеминутен джипиес контрол, депата за зареждане на гориво се следят от камери, а през тази година са сменени и пломбите на локомотивите, което позволява още по-строг контрол.

Така се оказа, че при същия брой пътници средният разход на гориво на един локомотив е паднал от 10 на 8 литра.

БДЖ обаче продължава да търпи щети от кражби на части от локомотиви и вагони, ролкови лагери, силови кабели, скраб и други превозвани товари, като особено опасно е посегателството върху елементите от спирачната система на локомотивите.

Въпреки че застрахователите покриват щетите от посегателствата на имуществото на БДЖ, кражбите са причина да се нарушава графикът на движение на влаковете, а и създават сериозни рискове от инциденти.

Заради това през март тази година са издадени специални разпоредби и е създадена организация на 24-часов контрол със собствени сили на работещите по локомотивите.

Предприетите мерки от ръководството на БДЖ са основни за предотвратяването на престъпленията, но отговорността за разкриването им е на МВР, уточнява Московски.

През тази година заедно със СДВР е предотвратен опит на Сточна гара за кражба на спирачната система на 20 тона подвижен кран, като целта е била той да бъде продаден за старо желязо, а последствията биха били тежка производствена авария и човешки жертви.

Другият голям проблем за БДЖ е хвърлянето на камъни по влаковете, което освен че причинява щети, застрашава и пътниците.

През миналата година има тенденция на засилване на хвърлянето на камъни по влаковете, която за съжаление продължава и през тази.

През 2015 г. са регистрирани 72 такива случаи, а извънредно спрелите влакове поради тази причина са били шест.

От началото на годината до края на юни 37 влакови композиции са станали мишена на хвърлени камъни.

Рисковите места се охраняват от жандармерията, но се оказва, че това не е достатъчно, което налага да има специализирано звено на МВР специално за охраната на жп транспорта.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase