Снимка: БТА

За периода 2007-2013 г. намалява относителният дял на младите педагогически кадри на възраст до 34 години у нас и се увеличават учителите на 55 и повече години. Относителният дял на младите кадри от 15% през 2007 г. намалява на 9,9 на сто за 2013 г, а делът на учителите на 55 и на повече години се увеличава значително, като нараства от 16,8 за 2007 г. на 29,3% за 2013 г.

Това заяви вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева на конференцията "Национално изследване на системата за подготовка на педагогическите кадри във висшите училища", отбелязвайки, че затова "въпросът за младите учители, наистина е опрял до кокала".

"Опитните учители казват, че често младите им колеги влизат в училище и попадат в абсолютно непозната среда, и шокът е голям", коментира министърът. Тя отбеляза, че затова студентите по педагогика трябва по-често да влизат в училище, за да видят как се преподава, какви са проблемите и материалната база.

Близо 48 на сто от учителите смятат, че не е намерен добър баланс в подготовката между теорията и практиката, като този извод го има и в световни изследвания.

С промени в Закона за висшето образование професионалните направления "педагогика" и "педагогика на обучението по..." бяха записани като приоритетни или проблемни специалности, припомни Кунева.

По думите й имаме нужда от млади, добре подготвени и добре отгледани кадри в училище. Затова в предложения от МОН проект за наредба за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация "учител" се предвиждат по-голям брой часове по психологическите и методическите дисциплини, за ИКТ и за приложението им в образованието. За първи път се въвежда като задължителна дисциплина и приобщаващото образование, посочи вицепремиерът.

Ще инвестираме усилия и средства за повишаване на професионалната квалификация, като ще се въведат задължителен брой часове за квалификация и допълнителни възнаграждения за по-висока лична квалификация - с по-висок максимален размер, заяви министър Кунева, пише БТА.

Тя уточни, че това е заложено в колективния трудов договор от 2016 г., като в него ръстът на средствата за квалификация е 0,8 процента. Държавният стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и на другите педагогически специалисти предвижда въвеждаща квалификация за новопостъпилите учители. За тях в училище е нужен наставник или ментор, който да ги напътства и въвежда в учителската професия, отбеляза министър Кунева.

Тя съобщи, че се предвижда за подкрепа на социалния статус на учителите да се поемат битовите и транспортните разходи за населени места, където недостигат специалисти. Ще се покриват и разходи за наем, когато населеното място е малко или отдалечено.

"Много важно е да привлечем млади специалисти в различните професионални направления, които са решили да преподават - математици, инженери, биолози, химици", заяви вицепремиерът.

Сега се организира конкурс за 39 учители, които ще специализират в ЦЕРН, а през октомври ще има обучение отново на 39 учители по информационни технологии в Женева, съобщи министър Кунева. Тя каза, че с 20 милиона лева по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" ще бъдат обучени 17 000 души, от които 2000 учители до 34 години. С 5 милиона лева от ОП ще се обучават учители за работа в мултикултурна среда, за да не отпадат ученици от училище.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase