Снимка: Булфото, архив

Автобусните превозвачи подготвят протестно шествие в София на 26 април. Предвижда се то да мине по бул. "Цариградско шосе", през центъра на София и да приключи на автогарата, след което автобусите ще продължат да пътуват по разписанията си.

Очаква се автобусите да бъдат между 100 и 200 на брой, заяви Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи.

Още по темата

Нашата цел не са стачките, а диалог с представителите на властта по наболелите проблеми, свързани с нерегламентираните превозвачи, рестриктивния Закон за автомобилните превози и тол таксите, отбеляза тя на специална пресконференция.

Участниците в нея отчетоха, че са представители на 80% от бранша в цялата страна. Днес те ще имат среща с депутати от ГЕРБ, членове на Комисията по транспорт в парламента. Превозвачите се надяват на разбирателство и диалог, но ако това не се случи се заканиха, че ще има още протести.

"Отнемат ни лицензите за елементарни нарушения, плащаме непосилни такси и глоби според сега действащия Закон за автомобилните превози", каза Себахтин Исмаилов, член на УС на сдружението на превозвачите. По думите му законът е пълен с абсурди и единственият, който създава най-много санкции за работодателите.

По думите на друг член на сдружението - Магдалена Милтенова, нерегламентираните превози са над 50 на сто в национален и международен мащаб от всички превоз. НАП, ДАИ и останалите институции са уведомявани многократно, но без резултат.

Тя нападна и станалите популярни в последните години схеми за споделено пътуване, като по думите й те нямат правна рамка, при тях няма застраховани места и хората, които го извършват, не плащат данъци. Според нея всичко това застрашава реално здравето и живота на хората.

"Картината е изкривена дотам, че за тези три години от 1800 превозвачите намаляха до 900, а цели 70 общини са без автобусни превози", посочи Ивайло Константинов, член на УС на сдружението.

Друг проблем, за който браншът категорично настоява да се спазва, е Регламент 13-70 на Европейската общност, налагащ прозрачни процедури при възлагането на превозите. Трябва да има общонационални критерии за този подбор и общините да компенсират разходите на превозвачите до техния размер в малките населени места и когато извършват социални превози, посочи Веселин Дошков, също член на ръководството на Националното сдружение на автобусните превозвачи.

Превозвачите отбелязаха още, че подготвяната тол такса ще рефлектира в особено голям размер върху всички превозвачи в периода до 2018 г. Освен това те предполагат, че така ще намалеят превозваческите фирми, до 15 процента ще поскъпнат и билетите за обществен транспорт.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase