Пари от държавата ще искат родителските кооперативи у нас. Такава е практиката в много европейски страни. Ако постигнат поне частично държавно финансиране, това ще подобри условията, в които децата се възпитават, както и качеството на образованието. Според родителите, избрали тази алтернативна форма на обучение, това е начин да са по-близо до децата си и да вземат дейно участие в развитието им.

"Летящата класна стая" е родителски кооператив, създаден преди 7 години. Групата е от 10 деца, които са на различна възраст. Освен родители, с децата се занимават и педагози, които отговарят за образователната програма. Петя е координатор на центъра. Споделя, че най-важното, за да бъде устойчив той, е комуникацията с родителите.

"Следвахме всичките изисквания на родителите. Родителите до голяма част сами определяха програмата каква ще бъде, споделяха какви са актуалните теми на децата, за да ги вплетем в образованието. И така се получи едно страхотно сътрудничество. Просто децата изключително много по-мотивирани да учат и да се развиват като видеха, че мама и тате се учат заедно с тях", казва Петя Гиева, управител на Кооператива Академия.

Калина среща родителите от кооператива на разходка в гората. Синът й Ян е на 2 години и досега не е ходил на детска градина. От 1-ви октомври Ян ще се включи в групата, а до тогава ще посещава заниманията им, за да ги опознае.

"Моите впечатления са, че има свобода и че децата се чувстват добре и по-подомашному и че не са много и вече самият подход на тези, които ги обгрижват. Идеята е да бъде всичко много свободно, децата да бъдат уважавани, желанията им да бъдат уважавани, т.е не се следва някаква свръх стриктна схема, при която децата да са без значение и техните желания – а нещата се напасват спрямо тях", споделя Калина.

По-големият й син Камен е посещавал 3 различни детски градини, но Калина не е доволна от нито една от тях. В "Летящата класна стая" най-много й харесват разходките и игрите навън.

"Родителите, които идваха в кооператива и продължават да идват търсят нещо ново, нещо различно, нещо, което не им достига в обикновените държавни или частни детски градини и това е точно тази активна роля на родителя. Родителят, който има цялото право да избира какво ще яде детето му или как ще изглежда образователната му среда. Нашата образователна система има нужда от дълбока ревизия като методология, като ценности, които внушава и като възможности за родителско участие", допълни Петя.

Образователната програма в кооператива съвпада с тази в детските градини, но използват различни – с повече методи като танци и игри. Малката група позволява по-лични и индивидуални отношения към всяко дете. Държавните изискванията за базата на центъра са много високи и остарели, посочва Петя.

"Кооперативите предпоставят за една по-домашна среда и ние много се надяваме в бъдеще това да залегне дори като цяло в нашата образователна парадигма – едно такова съобразяване с нуждите и търсенията на родителя. Така, че да може всеки родител да има тази подкрепа от държавата, но сам да избира образователното пространство за детето си", поясни управителят.

Петя се надява държавата да припознае кооперативите като алтернативи на детските градини, които също трябва да получават държавна субсидия. Тя очаква в бъдеще родителските обединения да добиват все по-голяма популярност и да помагат на младите родители.

Целият разговор вижте във видеото на Bulgaria ON AIR.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase