Снимка: Булфото

Туристическият бранш изпитва сериозен недостиг на качествени кадри и са необходими спешни мерки за разрешаване на проблема. Около това мнение се обединиха във Варна участници в дискусия, посветена на проблемите на сектора, на която присъства министърът на туризма Николина Ангелкова.

В срещата се включиха представители на всички черноморски курорти, както и областните управители на Варна, Бургас и Добрич.

"Сезонът става все по-къс и няма как да задържим качествени кадри, ако ги наемаме само за по 4 месеца", посочи Ивелина Грозева от "Албена" АД. Георги Щерев от Съюза на хотелиерите в "Златни пясъци" допълни, че в бюрата по труда са регистрирани само нискоквалифицирани хора, които не могат да бъдат използвани.

Елена Косева от "Св.Св. Константин и Елена" каза, че би трябвало да се помисли за облекчаване изискванията при наемане на работна ръка от страни извън ЕС, като посочи конкретно привличане на хора от Украйна и Молдова.

Представителите на комплексите бяха единодушни, че трябват промени в правилата за концесионирането на плажовете. Всички участници в дискусията още настояха пред министъра размерът на концесионните такси да бъде намален.

Почти всички присъстващи отчетоха спад в броя на туристите през тази година. Елена Косева посочи, че намаляване на туристите има при хотелите с по-малко звезди, които разчитат на руския и украинския пазар. По думите й при висококатегорийната база няма отлив на гости.

Сериозно намаляване на туристите отчетоха от "Слънчев бряг", макар че не посочиха конкретен процент. Димитър Николов съобщи, че по последни данни в курорта има 600 000 легла. Той настоя да се въведат правила супермаркетите в комплексите да нямат право да продават алкохол след 21 часа.

Същевременно министър Ангелкова съобщи, че Министерството на туризма иска средствата за национална
реклама през следващата година да са 14 милиона лева. По думите й увеличението, което иска министерството, е почти тройно.

През тази година средствата за национална реклама са 5 милиона лева. Ангелкова посочи, че за да бъдат осигурени повече средства за реклама, е необходимо всички да бъдат убедени, че това е правилното решение. По думите на министъра по тази причина националната програма за реклама за следващата година се обсъжда сега.

Тя съобщи още, че през тази година очаквано най-големият спад на туристи ще е от руския и украинския пазар. По думите й към момента средно този спад е около 20 процента.

За сметка на това обаче се очаква ръст от 10 на сто на туристите от Полша, както и на 22% на тези от Израел.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase