Петър Москов. Снимка: БТА, архив

Няма нужда от отделен закон за правата на пациента, ако те са детайлно регламентирани в отделните здравни закони. Това каза министърът на здравеопазването Петър Москов по време на кръгла маса в парламента, посветена на темата.

Москов беше категоричен, че със сигурност трябва да има надграждане на законовата регламентация за правата на пациентите, но според него това не е необходимо да става чрез отделен закон, а чрез „вграждане“ на законови текстове, гарантиращи правата на пациентите.

За Москов правата на пациента могат да бъдат на сто процента гарантирани и чрез сегашната нормативна уредба, като бъдат надградени.

Здравният министър призна, че в момента пациентът не е в центъра на системата, но подчерта, че едва ли отделен закон ще промени ситуацията. Според него удачен вариант е цялостна законова промяна чрез различни наредби. Ако всички закони са уредени, няма да има нужда от отделен за пациента, заяви Петър Москов.

Той коментира, че в Закона за здравното осигуряване, който вече е на етап второ четене в пленарна зала на Народното събрание, също има редица текстове, гарантиращи правата на пациента.

Здравният министър посочи, че се въвежда като критерий удовлетвореността на пациента от лечението, като от това ще зависи и възможността болниците да сключват договор със Здравната каса. Връща се и темата за акредитациите, продължи министърът, като подчерта, че това е също гаранция за качество.

Разделянето на медицинската помощ на два пакета – основен и допълнителен, също е в полза на пациента, допълни Москов. Според него основният пакет гарантира изцяло безплатно лечение за определени заболявания. Въвеждането на критерий за комплексно лечение също е вид гаранция за пациента, каза той.

Всички тези параметри, които сега въвеждаме чрез Закона за здравното осигуряване, гарантират правата на пациента, въпреки че не са в отделен закон, обобщи Москов.

Според Националната пациентска асоциация и други организации обаче в сегашното законодателство има съществени пропуски при защитата на правата на пациентите. Организациите смятат, че най-добрият вариант е да се обособи отделен закон.

Според председателя на асоциацията Станимир Хасърджиев няма ясно разписана процедура за това към кого да се обърне пациентът, пострадал от здравната система. Понякога лекари отказват за участват в експертиза, няма регламентация и на санкциите и обезщетенията за пострадали пациенти, смята той.

Още по темата четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase