Снимка: архив, Reuters
fallback

Търговските вериги предлагат основни хранителни продукти на по-ниски цени спрямо другите магазини, а асортиментът в тези вериги е много по-голям, пише в "Анализ на ефектите от навлизането на модерната търговия на пазара на храни и напитки в България", изготвен от Института за пазарна икономика /ИПИ/.

Докато малките магазини предлагат средно 500 вида стоки, средният брой артикули в супермаркетите е 12 000, а в хипермаркетите стига до 35 000, отчитат експертите на ИПИ.

Според проучвания, цитирани в анализа, качеството на продуктите в големите вериги е по-високо от това в традиционните магазини. Модерната търговия обикновено налага свои стандарти, които често надхвърлят държавните такива в съответните държави. Търговските вериги имат постоянни разходи, които захранват други дейности в сектора на услугите. Веригите формират 3,6 на сто от рекламния пазар, 2 на сто от пазара на частни охранителни услуги в страната, създават пазар на недвижими имоти за над 10 млн. лв. на година, а други между 4 и 5 млн. лв. на година - за почистващи услуги. Към тези числа могат да се прибавят по средно 4,2 млн. лв. на година за телекомуникационни услуги, 3 млн. лв. за поддръжка на софтуер и хардуер, 2,4 млн. лв. за счетоводни и данъчни услуги, 2,2 млн. лв. за банкови услуги, 1,6 млн. лв. за счетоводни услуги и др.

Според анализа на ИПИ обемът на стоките в търговските вериги, доставени от български производители или дистрибутори, се движи около 72 на сто в периода 2007-2013 година. В някои продуктови групи българското производство е абсолютен монополист или държи значителен пазарен дял - такива са например охладеното и замразено пилешко месо, бяло саламурено сирене, кашкавал, лютеница и други.

Според експертите в Института предизвикателството към малките производители в момента е сдружаването - общото предлагане, пласиране и инвестиции са възможност да стъпят в големите вериги. В Чехия например организации на производителите на плодове и зеленчуци спомагат за преодоляването на проблемите с недостатъчния обем на продукцията и липсата на инвестиционен капитал за малките производители. Участниците в подобни организации се ползват от обща инфраструктура за съхранение, сортиране и пакетиране, както и от нарасналата пазарна сила в преговорите с веригите.

Заключението от проучването на ИПИ е, че ефектът от развитието на търговските вериги върху традиционната търговия у нас е двустранен - от една страна, част от малките обекти не издържат на конкуренцията, но от друга - се отварят нови възможности за специализирани магазини и като цяло нетният ефект върху пазара на труда не е негативен, а в най-лошия случай - неутрален по отношение на броя на заетите в търговията на дребно с храни, напитки и тютюневи изделия.

Местните производители и доставчиците са поставени пред необходимостта да се съобразяват с нови условия и да полагат повече усилия да бъдат конкурентоспособни и иновативни. От всички тези промени в сектора най-големият победител са потребителите, пише в анализа.

Ефектът от навлизането на търговските вериги за изсветляване на търговията на дребно се оценява на 5 млрд. лв. за периода 2004-2013 г., а данъчният ефект по линия на допълнително събрания ДДС - на 1 млрд. лв., пише още в анализа. Като цяло в държавния бюджет за периода 2007-2013 г. са влезли над 1,9 млрд. лева.

Десетте най-големи търговски вериги дават работа на над 23 000 души към края на 2013 г. Това е около 6 процента от всички заети в сектора на търговията. Наетите в тези вериги получават средно с 38 на сто по-големи брутни възнаграждения спрямо останалите в сектора или средно 1048 лв. месечно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

47

Анонимен

преди 10 години

В големите хранителни вериги се създава по- добър комфорт за купувача,Затова умната, когато пазарувате.Не се изкушавайте да купувате повече отколкото ви е нужно.

46

Шоп

преди 10 години

Какво искате сега, да затворят хубавите големи магазини, за да има бизнес за кварталните коптори? Еми аз не съм бакалин и не ме интересува, че някой си чекмеджето вече не го бие в корема. Аз съм потребител и искам да пазарувам като бял човек. Напротив, хигиенните изисквания трябва да се повишат, също и финансовия контрол.

45

Шоп

преди 10 години

До Анонимен 52Ти ако чакаш български круши през април, доста има да почакаш. Още не сме построили парници за овощни дървета. Бедата е, че бившите селяни забравихте откъде сте дошли и почнахте много да искате.

fallback