Премиерът Пламен Орешарски. Снимка: арихв, БТА
fallback

Студентите и учениците ни рецитират добре, но трудно решават практически казуси, заяви премиерът Пламен Орешарски на дискусия за професионалното образование в Министерския съвет. Премиерът открои практическата насоченост като основна слабост на обучението у нас в последните години.

Орешарски съобщи, че България ще разполага със 100 млн. евро от структурните фондове за насърчаване на младежката заетост през следващите две-три години. Така държавата ще създава възможности за стимулиране на работодателите да осигуряват работа, обучение или преквалификация на младежите до четири месеца от завършването им или оставането им без работа.

„Няма сектор по-важен от образованието, никъде другаде залозите не са по-големи, а и нашето бъдеще зависи от качеството на образование на нашите деца днес“, изтъкна Орешарски и допълни, че по тази причина образованието е един от приоритетите на правителството в бюджет 2014 година.  Премиерът увери, че то ще бъде приоритет и в политиките през следващите бюджетни периоди.

Амбицирани сме да продължим реформите, започнати в по-предишния мандат и практически замразени в последните четири години, каза още той.

Премиерът посочи, че повече от 20 години се води дискусия как да се реформира образователната ни система, която протича фрагментарно и без необходимата приемственост. Най-често постиганият ефект беше появата на учебници и помагала със спорни сравнителни преимущества спрямо старите.

Обществото ни разбираше за подобни дискусии от сензационните новини във всекидневниците как Славейков сменя Вазов или Яворов отстъпва на Ботев, заяви Орешарски, който изтъкна, че образованието ни е все по-далеч от модерните форми на преподаване и все по-дистанцирано от потребностите на практиката.

Нашите студенти и ученици знаят добре античната история и устройството на вселената, но се затрудняват да анализират съвременните процеси и изпитват страх от новите технологии, обобщи премиерът.

Образователният министър проф. Анелия Клисарова каза, че целта е да се постигне точно съчетание между образование и обучение, което да отговаря на потребностите на пазара на труда.

С близо 50 000 са намалели учениците в професионалните гимназии през миналата учебна година в сравнение с учебната 2000/2001 година.

Причините са демографски, миграционни и социални, а това води и до намаляване на професионалните гимназии, които вече са по-малко с 60.

Броят на завършилите професии също е намалял с близо 20 % по данни на НСИ. Нашите ученици не избират професионалното обучение и образование, а трябва да ги убедим, че то ще им даде по-добър старт в живота, обобщи Клисарова.

Като проблем тя открои и това, че професионалните гимназии са избирани от ученици с по-нисък успех и с по-слаба мотивация в обучението си, затова трябва да бъдат мотивирани този избор да направят и отлични ученици. Диспропорции има и в професията, която се избира. Най-търсените специалности в момента са туризъм и информационни технологии.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

56

black sea

преди 10 години

Истина ли казваш Орешарски? Щото колкото по-образовани станат толкова по-бързо ще се влеят в Протеста. Я ги дръж неграмотни за да имате резерва за Контрапротеста пред НДК, щото пред Парламента може и да са по-малко хората в момента но са там. А къде са тия пред НДК?

55

А дано ама надали...

преди 10 години

100 млн. евро ... Интересно след като тези пари минат през подизпълнители, на оня човека и на тоя човека... колко реално пари ще останат за образование и младежката заетост, ако има поне 5% пак ще е нещо. За съжаление сме страна в която всичко и от всякъде се краде... и при Разбойко и при Очилатият хамстер... разлика няма.

54

Plamen

преди 10 години

Наливането на пари в това образование е най голямата глупост. Образованието е инвестиция. Сегашното образование е лоша инвестиция. Погледнете нивото на завършилите студенти и ви е ясно че парите на 95% от родителите им са отишли напразно. Защо????? Няма оценка. Не може да се различи доброто от лошото. Дипломи за всички. Ако не разделяш добрия от лошия, стимулираш мързела и тарикатлъка. После както си учил така и работиш на полученото с връзки място в администрацията и фирмите от кръговете на кли

fallback