Снимка: архив, Булфото
fallback

Четвъртокласниците, посещавали по-дълго детска градина, имат по-високи резултати в международното изследване "Пърлс" - за определяне на грамотността при четене с разбиране, заяви за БТА заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова.

Международното изследване "Пърлс" измерва грамотността на децата на 10-11-годишна възраст или на четвъртокласниците. България е участвала в него през 2001 г., през 2006 г. и през 2011 г., като резултатите от последното проучване се очаква да излязат до края на 2012 г.

При международното изследване "Пърлс" учениците трябва да покажат своите умения в разгадаването на значението в текстовете, а не да решават тестове на принципа на тотото. В изследването през годините участват различен брой страни от цял свят, но техният брой е около 50.

От докладите на изследването "Пърлс" от 2001 г. и 2006 г. може да се установи, че българчетата, които са посещавали детска градина две-три или повече години, имат много по-голям брой точки в четвърти клас, отколкото децата, били в детска градина една година или за по-кратко, посочи Дамянова.

Тя уточни, че през 2001 г. 18 точки е била разликата между българските четвъртокласници, посещавали за по-дълго детска градина като деца и между техните връстници. При изследването "Пърлс" от 2006 г. тази разлика нараства двойно - до 35 точки - между четвъртокласниците, посещавали детска градина за по-дълъг период в сравнение с останалите им връстници.

Тези резултати от международното изследване се подкрепят и от направените от МОМН анализи на външните оценявания и предполагам, че в последното изследване "Пърлс" разликата между постиженията на учениците в четвърти клас, посещавали по-дълго детска градина, и между техните съученици, които за по-кратко са били в нея като деца, ще е още по-голяма, коментира заместник-министърът.

Това показва, че детската градина става все по-важна - не само за социализацията на децата, но и за тяхната бъдеща грамотност в училище, коментира Милена Дамянова. По думите й затова е важно да се въведе и задължителната детска градина за четиригодишните деца, като в законопроекта за
предучилищното и училищното образование се предвижда това да стане от 2016-2017 година.

Заместник-министър Дамянова каза, че за съжаление в последното десетилетие постиженията на българските четвъртокласници "падат" и това е тенденция във всички направени до този момент анализи от МОМН, макар и с уговорката, че типът задачи е различен. Тя посочи, че мерките за подобряване се въведоха едва от 2010 г. и те са свързани с задължителната детска градина за петгодишните деца и с целодневната организацияв училище.

Преди националната програма "С грижа за всеки ученик" обхващаше само пети, шести и седми клас, а сега с нея се осигуряват средства за работа с ученици със слаби резултати, както и за невладеещите добре българския език. Актуализират се и учебните програми, които също са една от причините за понижаващите се резултати на учениците, коментира Милена Дамянова.

Сега децата на четири години в детските градини у нас са около 80 процента, но задължението на държавата е към останалите 20 процента от децата, посочи Милена Дамянова. Тя добави, че то е свързано с осигуряването на допълнителни средства, като единният разходен стандарт за издръжка е по-висок с 224 лева.

Когато има задължителна детска градина, се осигурява и транспорт на децата, които трябва да пътуват от едно населено място в друго. Осигуряват се също безплатните учебници и помагала, както и поевтиняването на храненето. Това са ангажиментите на държавата и на общините, коментира
заместник-министърът.

Милена Дамянова отбеляза, че за последните три години за петгодишните деца в детските градини
допълнително бяха осигурени от държавата 83 милиона лева.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

47

П.Петров

преди 11 години

До Анонимен 48, Така е много зависи от учителите. За всяка една работа е така, човек трябва да има съзнанието, че за да заслужи заплатата си, трябва да е отдаден изцяло на работата си през работно време, да се старае да я свърши качествено и да се стреми съм усъвършенстване. От друга страна работодателят, в случая държавата трябва да се грижи да повишава квалификацията на служителите си и това се отнася за всички сфери.

46

Анонимен

преди 11 години

Не е лошо държавата ни да се замисли за единни стандарти в дет. градини.Детето ми посещаваше дет. градина в София.Нивото - ниско.Когато помолих на края на г. да ми предоставят уч. помагала за да видя какво е учил, отказаха да ми ги дадат.След упорство от моя страна, ми ги дадоха и почти нищо не беше попълнено.В съседната група всеки ден изнасяха направеното от децата.При нас за 4 г., 2 тържества и нито едно стихче.Не може да се разчита на желанието на у-ките.Децата бездействат и гледат ТВ.

45

Реалист

преди 11 години

Както вече писах не съм ходил на детска градина, а после в у-ще в общия случай ходилите на детска градина бяха по-зле от нас неходилите. После моите деца се наложи да ходят на детска ясла и после на детска градина. Резултатът - примерно още преди да се научат да говорят започнаха да псуват - научено от "възпитателките" там. Оказа се, че има различни детски ясли и градини, в едни ходеха с удоволствие, а в други с право не искаха, като не само лелките бяха причината,а и децата, на военни например

fallback