Снимка: Reuters

С тежък авиационен инцидент се е разминало Летище София преди дни, след като самолет заходил за излитане вместо от редовна писта от рульожка - пътека за рулиране, въпреки наставленията на авиационната кула на летището да не потегля, алармира специализираният сайт avherald.com.

Пилотът, който тогава е управлявал пътническия Airbus A319-100 с регистрация F-GRHU на "Air France", е рулирал за излитане. Но вместо по нормалната писта самолетът е заходил към пътеката за рулиране H и започва излитане от рульожката. Все пак в последния момент от контролната кула доста превъзбудени дават инструкции. Запис от liveatc.net на разговора между кулата и пилотите показва и как се е развил инцидентът. След 30-ата секунда на записа се чува поизнервеният глас на ръководителя на въздушното движение „Air France 1587, спрете веднага, спрете веднага. Това е рульожка H“.

След повторен сигнал, който гласял „Моля спрете отлитането веднага“, командирът на самолета последвал командата, докато машината все още се е движила с ниска скорост (около 20 възела).

В случая контролната кула успява да спре самолета сравнително бързо, преди да е набрал скорост, но ако машината се беше засилила, случилото се може да има по-сериозни последици.

В следствие на тези „рокади“ полетът от София към Париж се забавил с около 10 минути, но в крайна сметка кацнал спокойно и безпрепятствено на крайната си дестинация.

От пресцентъра на Летище „София“ коментираха за Dnes.bg, че нямат информация за състояла се подобна пилотска грешка, но признаха, че самолетът е излетял със закъснение от 10-15 минути. „Да, въпросният полет може да се е забавил 10 минути, но това е в напълно допустима граница. Никога не е изключено даден полет да се забави дори 15 минути“, заяви говорител на летището.

„До този момент до нас не е стигала информация за закъснение за този полет, нито за проблем при излитането“, увери маркетинг мениджърът на Air France в България Нора Ковачева и допълни, че с информация по случая разполагат единствено във Франция.

От централата на авиокомпанията в Париж потвърдиха случилото се. „Air France потвърждава, че екипажът на полет AF 1587 на 16 октомври от София до Париж е заходил за излитане на пътеките за рулиране (бивша писта), паралелна на пистата, докато все още е бил с ниска скорост (36 км/час). Самолетът достига пистата след координация с контролната кула“, поясни за Dnes.bg говорителят на авиокомпанията Седрик Льоркен. По думите му самолетът е излетял в 7:12 часа (с около 20 мин. закъснение). Льоркен увери, че в нито един момент пътниците не са били подложени на риск.

В самолета са пътували 93 пътници и петчленен екипаж.

Рульожката, за която става дума, е бившата писта на летището, която се е ползвала до 2007-а година и е успоредна на новопостроената. По-голямата ѝ широчина явно е успяла да заблуди пилотите, които не са се съобразили със строго определените маркировки. По принцип пистите винаги са маркирани с бяла маркировка и жълта пунктирана линия по средата, а рульожките – в жълто с непрекъсната линия.

За да не се бъркат рульожки и писти, авиобраншът е разработил система за сигурност, която е наречена RAAS (Runway Awarness and Advisory System). Монтирането ѝ обаче е по желание, а не задължително.

Самолетите на Air France са оборудвани със система за предупреждение в случай, че екипажът направи опит за излитане от пътеките за рулиране. Тази система обаче не е проработила, тъй като самолетът все още се е движел с много ниска скорост, поясни още Льоркен.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase