При инцидента във влака София-Кардам загинаха девет пътници. Снимка: БГНЕС
fallback

Окръжната прокуратура в Плевен публикува в сайта си комплексната техническа експертиза за инцидента във влака София-Кардам, при който загинаха девет пътници.

В текста се посочва, че пожарът е възникнал около 23.20 часа на 28 февруари в кушет вагон номер 6 между гарите Карлуково и Червен бряг.

Според експертите, пет минути след началото на горенето във вагона се е създала висока токсична концентрация в купетата, коридорите и площадките при изходите - основно от въглероден оксид, циановодород и хлороводород. Това е предизвикало световъртеж, невъзможност за бързо придвижване, загуба на съзнание и смърт на пътниците.

Експертите смятат, че е най-възможен следният механизъм на възникване на запалването - на пода на купе номер 6, в пространството между стълбата и прозореца и в непосредствен контакт с предпазната решетка на отоплителните тела, са се намирали най-малко три пътнически чанти.

В резултат на значителното превишаване на допустимата температура на отоплението и наличие на чанти, възпрепятстващи топлообмена, е започнал процес на повишаване на температурата на повърхността на нагревателните тела, предпазната решетка и поставения багаж.

Вследствие на високата температура е възможно и нарушаване целостта на флакон в чанта и изтичане на съдържаща се в него смес с различни горими газове. В следващите секунди материалите, които са били подложени на топлинно въздействие, са се разтопили и са потекли към източника на топлина надолу, от което е последвало неизбежното им и моментално възпламеняване. Тъй като в първоначалния момент пожарът е достатъчно захранен с въздух, той се развива и количеството отделен дим нараства бързо. Димът и газовете, отделени по време на горенето, образуват горимата смес, добавят експертите.

За бързото развитие на пожара, според тях, са способствали движението на влака със скорост около 94 километра в час, багажът на пътниците, използването на материали, които лесно разпространяват горенето, вътрешни преградни стени от дървесни частици, леглата от материали, съдържащи изкуствена материя.

Вятърът е духал в посока на движение на влака - към Червен бряг, затова в намиращия се пред кушет вагона спален вагон са проникнали продукти на горене, се посочва в документа.

Този механизъм на възникване, развитие и разпространение на горенето е най-вероятен, тъй като обединява по най-достоверен и доказуем начин данните от свидетелските показания, от протоколите от извършените огледи, от иззетите веществени доказателства и от служебната документация, се посочва в експертизата.

Специалистите са отхвърлили като възможност пожарът да е възникнал под купетата, или да е предизвикан едновременно от много хора от различни купета, както и от проява на небрежност, като тютюнопушене от пътник.

Не се приемат като вероятни възможности за самозапалване на влакнести, зърнести или монолитни твърди горими материали или късо съединение в осветителното тяло.

Експертизата се съдържа в 69 страници. След обстоен анализ на документа и на данните от разпитите на 100 свидетели и останалите 30 експертизи, прокуратурата ще излезе със становище за отговорностите, каза наблюдаващият прокурор Валери Мирчев.

Той посочи по-рано личното си мнение, че не конкретната техническа причина за запалването, а действията и бездействията на отговорни и длъжностни лица, които са последвали възникването на пожара, са най-важната причина,довела до смъртта на хора.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

92

Мислещ

преди 15 години

Тази версия беше формулирана още първия ден след трагедията от механиците във вагонното депо в София. Защото те отлично знаят какво има в тези вагони и много кратно са ги виждали по какъв начин могат да се запалят и изгорят.Има грешка, вероятно на журналистите, само в това, че не от вятъра е навлязъл дим в предния вагон, а от завихряне. Спалния вагон се е запалил след спирането на влака, той като преди това е имало неуспелни опити да бъде откачен.

91

преди 15 години

Те журналята и памперс могат да изкарат виновен. За какво да си правят труд да попрелистят експертизата

90

чунчо

преди 15 години

Пак добре,че не изкараха виновен някой ПАМПЕРС!

fallback