Снимка БГНЕС
fallback

По разпореждане на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков са подготвени промени в Наредба №15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Те са публикувани за обществено обсъждане и с тях ще се реши един от най-големите проблеми за заетите в сектора, който блокира кариерното развитие на над 70 000 педагогически специалисти, съобщиха от МОН.

В момента, за да израсте в кариерата учител или възпитател, трябва да отговаря на няколко изисквания като стаж, професионална квалификационна степен и др., но и да е преминал атестиране в съответната образователна институция. Същото изискване има и за кариерното развитие на директорите, заместник-директорите, психолозите и други педагогически специалисти.

Същевременно атестиране могат да провеждат само училища и детски градини, които са преминали инспектиране от Националния инспекторат по образование. Кадровият състав на Инспектората обаче не позволява проверка на всички образователни институции за кратък период от време. За пример – за около 3 години са атестирани едва около 15% от педагогическите специалисти.

Всички останали учители и директори са в неравнопоставено положение, като единствената причина за липса на кариерно развитие за тях е формалното изискване в действащата нормативна уредба по отношение на атестирането.

По тази причина МОН инициира нормативна промяна, която ще премахне зависимостта между атестирането и инспекциите на Националния инспекторат по образование. Предвидените изменения ще позволят и кариерното развитие на педагогическите специалисти още от тази учебна година.

Промените ще решат проблема с невъзможността за увеличаване на заплащането на педагогическите специалисти в редица образователни институции поради непроведена атестация през последните години. Това е и мярка за задържане на специалистите в системата, която е особено важна за младите учители, които в момента на практика не могат да растат в кариерата.

От днес проектът на измененията в наредбата е публикуван за обществено обсъждане на сайта на МОН и на Портала за обществени консултации, което ще продължи 30 дни, до 19 февруари 2024 г. включително. След това ще се пристъпи към финализиране на измененията в подзаконовия нормативен акт.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

14

Стефан Стефанов

преди 3 месеца

Престанете с този тормоз над учителите! Първо предайте ръководството на МОН на учителите, те ще свършат много по-качествена работа от вас. Трябва да се помисли и за мандатност на директорите във всички образователни институции и центрове. Несменяеми са

13

Nayo

преди 3 месеца

Господин Министър, първо директорските конкурси. Има училища, в които ваши подчинени спуснаха близки. Така едни хубаво и предпочитано училище в Бургас затъва от некомпетентно уплавлиние вече втора година. Хайде решавайте въпросите един по един. И на атестирането ще му дойде времето, въпреки че не се разбира какво му е на сегашния модел. Или учителите се ползват като опитни мишки.

12

Диана

преди 3 месеца

Да...много са загрижени за учителите, но явно отново напълно формално - заплатите!...Какво ли се променя с повишаването на заплатите им? - те започват да искат още по-високи заплати, значи...Ето това се променя!..Истината е, че трудът им е неефективен, те не възпитават децата, не ги учат да обичат да учат, да се стремят към знания, разбиране...Децата се натоварват и физически и психически, дисциплината е лоша, децата се бият, обиждат и унижават в училищата, няма дух, няма радост там...

fallback