Снимка: Bloomberg TV Bulgaria
fallback

Темата за медийната грамотност и гражданското образование е ключова за ЕК и в много страни от съюза вече е навлязла в редовните учебни програми. Проектът "Клас" е един от пионерите в тази област в България. Първият етап от проекта е било разработването на наръчник по медийна грамотност, който поставя основните критерии за медийна грамотност, какво са медиите и как работят, и какво е дезинформацията и фалшивите новини в медиите. Това разказа журналистът Йоанна Николова в ефира на предаването "Смарт час" с водеща Живка Попатанасова.

Предварително проучване е установило, че родителите са притеснени за медийната грамотност на своите деца, а учениците не винаги успяват да различат дезинформацията. Били са проведени и практически занимания за създаване и разпознаване на фалшиви новини, разказа Николова.

"Когато учениците виждат колко лесно всъщност могат да бъдат манипулирани в интернет, интересът им се повишава и са по-склонни да бъдат критични в подбора на информация - да отделят малко повече време да проучат новината, която им се предлага в социалните медии, преди да я разпространят сред своите приятели."

Запитана кога е удачно да се започне подобни обучения за фалшивите новини, Николова заяви, че това трябва да е "колкото се може по-рано."

"Подобно на темата с екологията, когато децата бъдат обучени от най-ранна възраст, те помагат и на своите родители и семействата си да бъдат активни и ангажирани. Същото е с екосредата в интернет. Би могло още от по-ранните класове да започнат някакъв вид обучителни дейности."

България е на последно място в ЕС и на едно от последните места в Европа по медийна грамотност по данни на института "Отворено общество", каза Николова и даде за пример Финландия, която заема първо място в класацията, където има правителствена програма за фалшивите новини сред децата от ранна възраст.

В България са били са проведени обучения с учители и ученици от горните класове в четиринадесет града в страната, като цел е било да се проведат събития в по-малки населени места. Наричникът може да бъде намерен онлайн на интернет страницата на проекта "Клас".

Проектът "Клас" за медийната грамотност и гражданското образование е с финансовата подкрепа на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. В България проектът "Клас" е към фондация Европейски институт.

Каква е ролята и как могат да помагат учителите и родителите, как Украйна е провела програма за фалшиви новини след войната от 2014 г., какво е гражданско образование може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

37

Анонимен

преди 2 години

И кво сега искате да не сме на последно място и да мръднем напред ли ай моля ви се, какви са тези неща...

36

Ангелина

преди 2 години

До Анонимен под номер 22Да Философията ,като наука предполага мислене и анализиране на фактите ,но понякога взависимост от съответното "философско течение" се превръща в "догма",която в много от случаите ,ако се приеме "буквално" пречи да се "излезе от рамките на коловоза" и затруднява самостоятелното мислене и кръгозора на познанието.В България обаче преобладават "дървените философи".....

35

Ангелина

преди 2 години

"Медийна грамотност сред учениците".....,то те самите медии в по-голямата си част не притежават тази "медийна грамотност"!!!Не именно "медиите" също имат своя "огромен принос" в създаването на едно в по- голямата си част бездушно не само след младите хора ,а въобще общество ,което да е "приспособимо" ,наречено по "купешки"- "интегритет" към "общата модерна тълпа"...Затова няма критично самостоятелно мислене ,дори и не винаги да е правилно,а се приемат "чужди модерни догми" !

fallback