Снимка: Pixabay
fallback

"От всички бюджетни програми с най-висока обществена възвръщаемост е тази за предучилищното образование. Въвеждането на задължителна подготовка на 4 години няма да струва много. Финансираме голяма част от това обучение – 14 млн. лева, но увеличеният обхват от 78% деца до над 90% деца ще струва около 25-30 млн. лева на годишна база". Това каза пред БНР министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

По повод освобождаването от таксите за предучилищна възраст той подчерта.

"Всяка една система има солидарност. Все още нямаме решение колко точно ще бъдат средствата, но те ще се допълнят със средствата от държавния бюджет и от средствата от европейския социален фонд", обясни министърът.

В предаването "Неделя 150" министър Вълчев каза, че в рамките на програмата за интеграция на ромските деца през последните три години са записани близо 40 000 деца, голяма част от тях в системата на предучилищното образование.

"Основният проблем е културен – отношението към образованието… Трябва да продължим с активността по механизма и е по-важно да ги накараме да ходят ежедневно, защото самото записване е еднократният и по-лесният акт. Имаме и проблем с мотивацията за учене, но това е при всички деца", смята той.

Красимир Вълчев каза, че за първи път в системата на образованието има повече деца от семейства с по-ниско образование на родителите.

"Това се дължи на демографското възпроизводство. Трябва с повече усилия на всеки един учител да приобщим децата", обясни той.

Образователният министър уточни, че склонността за включване в педагогическата професия се увеличава.
"Имаме тройно-четворно предизвикателство за следващите 10 години. Една страна трябва да има достатъчно учители. При нормална възрастова структура трябва да се пенсионират 25%, а при нас – 45%. Трябва да обезпечим системата с добри учители. Догодина предвиждаме трети стипендии за ученици с най-добри резултати, които се включат в педагогическо образование. Ранният достъп до образование е функция на равния достъп до добър учител... Имаме недостиг по определени дисциплини – предишните години беше по информационни технологии и по английски език, а през следващите години ще бъде по математика, по физика, по химия", каза той.

"В системата на училищното образование до голяма степен са централно регулирани възнагражденията, докато висшето образование е напълно автономно. Средните заплати във висшите училища са над 1900 лева, но разликата между най-ниските и най-високите е средно 150%, докато в сферата на училищното образование разликата е 40%", обясни министърът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

25

Анонимен

преди 4 години

окъде взехте цифрата 40 000 ромски деца.ромите са почти в запад на работа децата им учат там стига с тези ваши лъжи ако има 20 деца вие ги увеличавате с една нула.70%ромите са на вън живея близо в ромска махала в пазарджик и ги виждам всеки ден няма живо пиле юни юли август махалата е пълна сколи от запада и дечурлига

24

Анонимен

преди 4 години

До АнонименДо До 10 години...Точно така. Учениците и сега са малко. С министерски врътки увеличават броя на часовете - по два последователни за всеки предмет след седми клас. И защо е това?, за да могат учителите да си направят необходимите им часове. Никой не търси реален резултат от образованието.

23

Анонимен

преди 4 години

Ей, в тая държава само учители ли има? Какви ли не "реформи" не правиха през годините, само, и само да не съкращават учители. Задължителна детска градина; от пет годишни - задължителна предучилищна подготовка; средно след 7 клас; учене до 12 клас и за СПТУ- тата, маломерни или слети паралелки; училища, училища, училища! А сега има бум на новозаписаните студенти по педагогика, заради високите им заплати! Учители - бол, а деца няма /просто намаляват/!

fallback