Снимка: Елица Костова, Facebook
fallback

Образованието у нас е непригодно за предизвикателствата на съвременния свят, а това е фундаментът за решаване на проблемите на всяка общество. Често младежите нямат отношение към това, което учат, не разбират какво ми дава то, не разбират как могат да използват наученото, смята Елица Костова. Тя е съавтор на Career rEvolution - първата българска програма за кариерно ориентиране, и основател на фондация EduCompass. От 9 години тя и екипът й помагат на младите хора да открият призванието си.

Според Елица в училище не се прави връзката между предметите, които учат младежите, и живия живот.  И проблемът не е в младежите, а в това, че не им даваме адекватна тренировъчна програма, разсъждава тя пред Dnes.bg. Много младежи не знаят, ако са добри по литература, например, какви са всички възможни реализации.

На второ място трябва да се направи разграничение кои са силните страни на младежите и кои са нещата, в които са добри.

Oще по темата

Ако един ученик е добър по даден предмет, не означава, че има талант и това трябва да е професията му. Образователната ни система няма механизми да открива дълбочинни таланти и интереси. Тя е пасивна, не изгражда умения, много напомня на "лежане на диван".

Би следвало във всеки един час учениците да работят по проекти, които да им помагат да открият кои са силните им страни. В училище и университета задължително трябва да има програми за кариерно ориентиране, това е стандартна практика на Европа

Има и друг момент –  днешната среда е много богата на разсейване. "Затова ние работим и върху изграждане на концентрация. Мечтата ни е кариерното развитие да не е усилие само на нашата фондация, а на цялото общество, институциите, бизнеса", настоява Елица.

Какво на практика се случва по време на курса?

Програмата се състои от 3 модула. Първият е откриване на призванието, модул 2 е създаване на кариерен план. В него се дават задачи, за да се тества откритото в модул 1. Третият модул е предприемачески умения и предприемачески дух – тук младежите се подготвят да направят първи стъпки към кариерата си, обяснява тя.

Чрез различни игри те откриват силните си страни – в тях има интуиция, визуални връзки, след това отговорят на въпроси, доколко са се чувствали комфортно и каква е била ролята им по време на игрите.

"Обикновено се работи в групи до 25 ученика и трима водещи. Младежите сами си правят инвентар на умения, ценности, след това се сглобява профилът им и ги караме да го тестват. Понякога човек може да стигне до изводи, да ги тества и да осъзнае, че не е това, което иска. Но и това е много ценен процес. Много често човек трябва да установи кое не е неговото нещо, за да стигне до неговото", обяснява Елица Костова.

Например участник открива на първи модул, че неговото нещо е архитектура, но след това разбира, че истинското му нещо е авиоинженерство, дава за пример младата жена. На пръв поглед няма връзка, но в дълбочина това е едно и също умение, една и съща силна страна. След като са минали нашия процес, ние ги вкарваме в онлайн платформа, където продължаваме да ги подкрепяме и проследяваме развитието им.

Втората част е създаване на кариерен план – има младежи, при които водещо е да се чувстват полезни и да помагат, при други е водеща финансовата удовлетвореност, при трети изява на тяхната артистичност.

"Това, което казваме на всички младежи, е, че кариерата им започва от днес, дори да са на 15 или 16 години те могат да отидат на стаж, да започнат да работят. Грешна е представата, че кариерата ти започва след като си се изучил. Работата по модулите е изцяло чрез учене чрез преживяване, коучинг активности, поставят им се предизвикателства, които ги изваждат от зоната им на комфорт.

След всяка стъпка, която правят, ние ги насърчаваме да използват инструментите си за равносметка. Имаме разработена и игра "Пътят на мечтите". Тя помага на младежите да поставят и реализират една своя цел и да си направят равносметка.

Курсът отнема 3 седмици – всеки етап е 1 уикенд. След това има 1 месец – работа в онлайн платформата. И след това ние продължаваме да ги подкрепяме като изпращаме възможности за стаж, работа, обучение. Когато един младеж е по-самостоятелен, по-предприемчив, находчив, това се прави именно в третия модул, става много по-привлекателен за бъдещите работодатели", смята тя.

Ето и няколко основни съвета, които Елица дава на младежите, как да открият силните си страни:

1. Да си направят списък на силните страни, на нещата, в които вярват, че са добри

2. Да тестват – колкото се може извънкласни дейности, проекти, стажове. След всеки тест да си направят равносметка, да си задават въпроси: "Това бих ли го правил 5, 10 години? Какво ми дава това?"

3. Много е важно – от всяко нещо, което са правили, "да си направят инвентар" - какво са получили от него като опит и умения

4. Да си поставят първоначално малки цели и да ги постигат. Много често при младите хора има сбор от капризи

"Кариерното развитие трябва да е усилие на цялата общност. Няма да навреди на програмата на един учител, ако използва един или два инструмента за кариерно развитие. Нито един човек не се ражда кариерно ориентиран, на Запад в повечето училища и университте има определени хора, които се занимават само с кариерното ориентирано. Това е важно за общността, за младежите", обобщава Елица Костова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

5

1

преди 5 години

Образъванието ни е безмислено, но за сметка на това задължително !Какво по хубаво от това :(

4

Анонимен

преди 5 години

Важното е да могат да търкат лотарийни билети, друго не им трябва ако ще японски учени да им преподaват ядрена физика.

3

Анонимен

преди 5 години

Абсолютно НЕАДЕКВАТНО Е!!!!!!!!!!!! Това го твърдя от доста време и не мога да разбера как тези, от които зависи образованието ще продължават така. Дотогава ли, докато всичките ни способни и умни деца напуснат държавата? ДОКОГАААААА!

fallback