Снимка: Dnes.bg

Общ преглед
Как да образоваме децата си като функционално грамотни и космополити? Възможно ли е това и къде са спънките? Къде е държавата, къде са учителите, къде са родителите, а Децата? Отговорите на тези и други въпроси ще търси довечера от 21 часа водещият Ивайло Лаков в предаването си Club Investor BG по телевизия България Он Ер.

"Одобреният учебен план за учениците по литература е скучен за децата и не е релевантен на ситуацията у нас и по света в 21 век. Не искам да омаловажавам възрожденските ни творци, но как ще накараш едно дете да заобича да чете, ако го караш насила да чете книги, които са му скучни и неразбираеми, пълни с архаизми", настоя Лаков пред Dnes.bg.

По думите му настоящата образователна система ни държи все още в провинциално-балканския дух, който по никакъв начин не помага на децата да израстват космополити – да бъдат граждани на света, а не тясно вперени в собствените си обувки.

Според него след 12-и клас от училището излизат деца, които нямат абсолютно никаква представа от гледна точка на социално-икономическите и политическите взаимоотношения в света.

Какво движи света?

"Историята спира да се учи до Втората световна война, след това какво става – никой не знае. Защо има напрежение в Украйна, защо има Втора Студена война, кой се бие в Близкия изток, срещу кого и защо? Пълна мъгла, а това са нещата, които движат света напред.

Системата и учебните планове са така направени, че не могат да обяснят на нито едно дете защо е важно да знае дадено нещо и каква е практическата му насоченост. Да те убедят и мотивират, че сега е важно да учиш химия, защото... Липсва причинно-следствената връзка. Сега децата учат някакви неща, кълват, но защо това е важно – не е в състояние да им обясни никой", категоричен бе водещият.

Защо да гласуват и как да преценят за кого?

"Преди години имаше предмет Гражданско образование. Елате да видите за какво става въпрос", включи се в дискусията и Пенка Костадинова, д-р на историческите науки и продължи: "Децата трябва да бъдат привлечени към четенето и това ще стане, само ако се учат съвременни автори. Децата трябва да бъдат насочвани към нещо, което на тях им е интересно. Когато прочетат – трябва да се научим да разговаряме с тях, да разберем какво им е харесало или пък какво не е", настоя експертът.

"Не може да се лутаме десетилетие наред в Андрешко, в Под игото, не че са лоши, но все пак сме 21 век", допълни я Иво Лаков.

"Но ако махнат Андрешко, веднага ще се вдигне вой: Как така махат Елин Пелин?", попита го Костадинова и настоя, че съдържанието в учебниците трябва сериозно да се ревизира.

"За първи път България има европрограма по образование, която влиза тази година, но тя е нон сенс, явява се нещо като поредното ромско включване. Процесът с образованието не е образователен, той е политико-стратегически", настоя на свой ред Соня Момчилова, журналист и PR, която цитира ужасяваща статистика, че голяма част от българчетата са тотално неграмотни.

"Нужни са съвременни методи за образование, нужни са свежи неща", коментира и Божидара Денчева, която завършва икономическа социология. По думите й липсва интересният поглед, липсва мултимедийното отразяване на даден проблем, липсва общуването...  Дискусията продължава тази вечер от 21 часа по национална телевизия България Он Ер.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


Още новини

Коментари Напиши коментар