Снимка: Булфото
fallback

Общ преглед
Под съпровода на детски песнички и „Онче, бонче, счупено законче“ стотина родители се събраха в студения 12 декември, за да изразят несъгласието си с новия проектозакон за предучилищното и училищно възпитание, който вече е в парламента и чака да бъде приет на второ четене.

Някои от присъстващите бяха довели и децата си. Недоволството на майките и бащите бе предизвикано от промяната, влизаща в сила от 2016 г., според която задължителното предучилищно възпитание ще започва от 4-годишна възраст. Другото искане на родителите бе да има официално становище за алтернативните форми на обучение, каквито са родителските кооперативи, които в България съществуват от десетина години.

С надписи „Имаме право на избор“ и „Кооператив за нашите деца“ хората постояха известно време пред Народното събрание, след което част от тях участваха в кръгла маса с експертите, изготвили новия проектозакон.

Според Петя Миронова, чието 2-годишно дете посещава родителски кооператив, „в съществуващите в момента форми, с изключение на кооперативите, родителите нямат реална възможност да влияят на методите на обучение и на околната среда, в която расте тяхното дете“. 

Психологът Петя Гиева, която е и учител в родителски кооператив, разясни какво точно означават алтернативните форми на обучение. „Има две много основни разлики в съществуването на един кооператив от държавните градини. Първият изключителен белег е активното участие на родителя, в чиито задължения влизат наема на помещението, плащането на сметките, готвенето, чистенето и подкрепата на учителя, който работи с децата. Другата много голяма разлика е иновативните практики, които се случват вътре. Това е съвременен тип образование с подход, който е изцяло насочен към личността на детето. Това го позволява и самият формат на малката група, отбеляза още специалистът. Много често срещан предразсъдък е това, че ако дете е в по-голяма група, има възможност по-бързо да се социализира. Петя Гиева смята, че подобно твърдение стои с обратен знак, погледнато през психологическата лупа.

Според нея е много трудно да се обърне внимание към индивидуалните нужди на детето и неговия личен темп на развитие, в съществуващите в момента големи групи в държавните детски градини, където има само един адекватен експерт. „Често се пренебрегват базисни нужди и учителят е поставен в ролята само да решава конфликтите между децата и да държи една относително спокойна среда на общуване", отбелязва още психологът. "В кооперативите се дава повод за много по-интензивно протичане на всякакви процеси – общуване и трупане на умения. Децата по-бързо учат, когато са поставени в една спокойна, близка до домашната среда", смята специалистът.

Петя Гиева посочва още, че новият проектозакон променя много малко неща. „Статусът на държавното образование е почти неизменчив, въпреки че търпи много силна критика. В момента държавното образование не е ревизирано от десетки години насам и носи много остарели методи за работа с деца и изключва ролята на семейството като част от този процес на отглеждане и възпитание. Най-противоречивият тезис от закона бе задължителният характер на това образование, както и ниският праг, в който децата се налага да влизат в него. Психологът обясни, че за една такава крехка детска възраст като 4-годишната, подобно институционализиране се съпреживява доста травматично. Рязката и често насилствена раздяла с близък човек разклаща основите на сигурността на детето и много рядко този опит носи някаква позитивна нагласа.

Силният родителски отпор отвори пространство за диалог между Асоциация за кооперативите и Министерството на образованието. „Това е един много голям шанс да се обърне внимание върху критиките, които са насочени в момента към проектозакона", отбеляза Гиева. Има шанс Асоциацията за кооперативите да участва в изработване на стандарти и регулация на родителските кооперативи като допълнение на проектозакона.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

20

Ани

преди 11 години

Отново виждаме не професионалното поведение на медиите. За пореден път са взети снимки от фейсбук на различни фотографи (някои от които лично познавам) и е написано снимки: Булфото. Господа, това е кражба! Дръжте се професионлано и не излагайте гилдията. Най-малкото може да поискате разрешение да ползвате снимките!

19

завършил

преди 11 години

С извинение или не, образователната система е един пълен к*р! Живеем в 21 век, тошко от одавна не е лидер, и във връзка със тези обстоятелства, кадърни реформи трябваше да се вземат още преди 2000 година. Откланяйки поглед за момент от маолумната система по която се обучава бъдещето на България, погледнете заплатите на учителите и какво уважение получават се замислете щом тях не ги е*е какво се случва, децата ли да ги интересува. Учителска позиция е престиж, жалко че тук нашите разбирания са дру

18

Шишо Бакшишо

преди 11 години

Пак имитация на дейност и изместване на темата!Ако ще и от 1-годишни да ги искат на предучилищна,проблемът не е в годините до 7-та,а от 7-та до 17-та.Точно тази част от образованието разсипаха от некадърност и алчност-едва ли някой може да изброи всички знайни и незнайни автори на учебници и помагала,които забогатяха за сметка на масовото затъпяване и неграмотност на учениците поне от 15 години насам!

fallback