Снимка: БГНЕС
fallback

"Нещо не е наред в системата, за да има неграмотни ученици, защото се дават много пари за образование. Фактите показват, че освен да искат пари, съсловията трябва да помислят за своето професионално израстване и за това каква продукция дават срещу получените пари".

Така премиерът Бойко Борисов коментира пред ТВ7 резултатите от международното изследване на постиженията на учениците ПИСА, според които страната ни се нарежда на 46-о място измежду 65 страни по грамотност.

Данните показаха, че българските ученици все още се намират под критичния минимум от знания и умения за четивност. Основно те се затрудняват да работят с таблици, диаграми и графики, не могат да осмислят и анализират текстове, а една четвърт от тях смятат, че четенето е "празна загуба от време".

Според Борисов министърът на образованието Сергей Игнатов се старае и прави много в момента, "но това не е по силата на един човек".

"Виждате, че единственото, за което се протестира в България, е за пари, а не за програми и за обучения. Разбирам, че съсловията не са притеснени от резултатите, които дават", каза още премиерът.

"Положението няма как да е добро само с усилието на образователното министерство. Общият фон на грамотност в България е твърде нисък", коментира от своя страна и бившият образователен министър Даниел Вълчев пред Нова телевизия.

Той допълни, че децата може би не са толкова виновни.

Oще по темата

"Да не би нашето поколение грамотно да пише", попита Вълчев и добави: "Имах един любим депутат по времето, когато аз бяха министър, който често ми задаваше въпроси по време на парламентарния контрол. Единият въпрос беше доста интересен – беше за хабилитираните лица в България, които той настойчиво наричаше рехабилитирани. И това е Народното събрание".

Вълчев цитира американско изследване, според което ключовият момент в това дали децата усвояват знание не са толкова учебниците, колкото преди всичко дисциплината.

"Колкото и да е добър учителят, учебниците, когато няма дисциплина в клас, децата нито чуват, нито разбират. Трябва да е ясно, че училището е институция. Отношението учител–ученик е формално. Необходимо е детето да знае, че правилата се спазват", поясни Вълчев.

Според него много трудно може да се даде еднозначна оценка на българското училищно образование.

"В България има много добри училища. Големият въпрос е, че има училища, в които положението е много тежко. Много трудно усредняваме и лошите примери трудно ги бутаме нагоре. Това, че едно дете има петица или шестица по нещо, не означава, че то вече знае", подчерта още Даниел Вълчев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

247

tess

преди 12 години

Да не говорим за директорите и делегираните бюджети. Та те, особено в малките градове и селата станаха феодални владетели- назначават когото си искат, уволняват когото си пожелаят, правят каквото си поискат. Проверяват се документи и свидетели- хора на директора. А те са много далече от ИСТИНАТА. Няма и няма да има ред, дисциплина и еднакви закони за всички в тази странна страна. Виновните невинни, невинните виновни. *** ги разбери....

246

tess

преди 12 години

Не е вярно, че учителите не мислят зя професионалното си израстване. Искат и то много, защото всеки вижда, че технологиите се развиват много бързо и учителите изостават. На курсове обаче се пращат послушковците на директорите, нищо, че министърът не иска такива. Аз съм един от многото учители, които биха протестирали за обучение и квалификация, но след това трябва да останат извън сферата т.е. без работа. А с една заплата от 450 лв трудно се издържа безработна жена и двама студенти. Така, че...

245

АБВ

преди 12 години

СИСТЕМА ТЕ КАРА ДА У4ИЧ6 ВСИКО...ПОСЛЕ СИ КОМПЕТЕНТЕН ПО ВСИ4КО,,,НО КОНКРЕТНО В ДАДЕНА ОБЛАСТ СИ ГОЛ И БОС...ТВА СМЕ НИЕЕЕ

fallback