Снимка: БГНЕС

"Нещо не е наред в системата, за да има неграмотни ученици, защото се дават много пари за образование. Фактите показват, че освен да искат пари, съсловията трябва да помислят за своето професионално израстване и за това каква продукция дават срещу получените пари".

Така премиерът Бойко Борисов коментира пред ТВ7 резултатите от международното изследване на постиженията на учениците ПИСА, според които страната ни се нарежда на 46-о място измежду 65 страни по грамотност.

Данните показаха, че българските ученици все още се намират под критичния минимум от знания и умения за четивност. Основно те се затрудняват да работят с таблици, диаграми и графики, не могат да осмислят и анализират текстове, а една четвърт от тях смятат, че четенето е "празна загуба от време".

Според Борисов министърът на образованието Сергей Игнатов се старае и прави много в момента, "но това не е по силата на един човек".

"Виждате, че единственото, за което се протестира в България, е за пари, а не за програми и за обучения. Разбирам, че съсловията не са притеснени от резултатите, които дават", каза още премиерът.

"Положението няма как да е добро само с усилието на образователното министерство. Общият фон на грамотност в България е твърде нисък", коментира от своя страна и бившият образователен министър Даниел Вълчев пред Нова телевизия.

Той допълни, че децата може би не са толкова виновни.

Още по темата

"Да не би нашето поколение грамотно да пише", попита Вълчев и добави: "Имах един любим депутат по времето, когато аз бяха министър, който често ми задаваше въпроси по време на парламентарния контрол. Единият въпрос беше доста интересен – беше за хабилитираните лица в България, които той настойчиво наричаше рехабилитирани. И това е Народното събрание".

Вълчев цитира американско изследване, според което ключовият момент в това дали децата усвояват знание не са толкова учебниците, колкото преди всичко дисциплината.

"Колкото и да е добър учителят, учебниците, когато няма дисциплина в клас, децата нито чуват, нито разбират. Трябва да е ясно, че училището е институция. Отношението учител–ученик е формално. Необходимо е детето да знае, че правилата се спазват", поясни Вълчев.

Според него много трудно може да се даде еднозначна оценка на българското училищно образование.

"В България има много добри училища. Големият въпрос е, че има училища, в които положението е много тежко. Много трудно усредняваме и лошите примери трудно ги бутаме нагоре. Това, че едно дете има петица или шестица по нещо, не означава, че то вече знае", подчерта още Даниел Вълчев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase