Снимка: БГНЕС

Преди две години имаше известно безпокойство сред рекламодателите, групите против речта на омразата и персонала относно придобиването на Twitter от Илон Мъск.

Тези опасения бяха потвърдени: рекламодателите рязко намалиха разходите за платформата, Мъск съди организации с нестопанска цел за тяхното отразяване на нарастване на противоречивото съдържание и около осем от 10 служители бяха уволнени.

Услугата, която сега е ребрандирана като X, не струва 44 милиарда долара, които Мъск плати за нея на 27 октомври 2022 г. и по-късно написа, че  "птицата е освободена" във връзка с нейното корпоративно лого. Спадът в стойността отразява щетите, нанесени на неговия зависим от рекламата бизнес модел.

Но продължаващото му влияние като източник на новини и ролята му като средство за излъчване на десните възгледи на собственика му към неговите над 200 милиона последователи означава, че ползата за най-богатия човек в света не е необходимо да се измерва само във финансови показатели.

"Той все още определя политическия дневен ред и постигна известен успех в популяризирането на неговите либертариански възгледи", казва Ник Нюман, старши научен сътрудник в Института на Ройтерс за изследване на журналистиката.

Световният трафик на X е нараснал в сравнение с преди една година, според данни от Similarweb, с 4,3 милиарда посещения на настолен компютър и мобилна мрежа, което е 3,8% увеличение спрямо същия период на миналата година. Въпреки това, тази цифра е била 5 милиарда преди поглъщането на шефа на Tesla.

Растежът на платформата също се забавя по отношение на потребителите, като Financial Times съобщава, че броят на глобалните ежедневни потребители през второто тримесечие на тази година е бил 251 милиона – въпреки че това все още е увеличение от 1,6% спрямо същото тримесечие на 2023 г. .

Но при стария модел на Twitter би се очаквало тези потребителски числа да привлекат рекламодатели, които искат да прокарат своето послание в сайт за социални медии, който беше ценен заради способността си да накара хората да говорят. И все пак рекламодателите се отдръпнаха от платформа, която, под собствеността на самопризнал се "абсолютист на свободата на словото", позволи възстановяването на акаунти, принадлежащи на британския крайнодесен активист Томи Робинсън, инфлуенсъра мизогинист Андрю Тейт и американския теоретик на конспирацията Алекс Джоунс .

Инвестиционната група Fidelity наскоро записа стойността на своя малък дял в X, намеквайки, че платформата сега струва $9,4 млрд. Това отразява спад в приходите от реклама, поток от приходи, който представлява близо 90% от годишните приходи на Twitter от $5,1 милиарда през 2021 г., последната година, за която публикува годишни резултати като листвана компания.

Последната реакция на Мъск към този бойкот е малко вероятно да спечели обратно рекламодателите. През август X съди глобален рекламен алианс и няколко големи компании, включително големи рекламодатели като Unilever и Mars, обвинявайки ги в заговор за бойкот на платформата и причиняване на загуба на пари.

Главният изпълнителен директор на X, Линда Якарино, ветеран от рекламната индустрия, каза миналата година, че исторически губещата платформа може да излезе на печалба през 2024 г., след като е намалила разходите – и каза, че рекламодателите се завръщат. Компанията също трябва да обслужва дългово бреме от 13 милиарда долара, поставено в нейния баланс като част от финансирането за придобиването, на цена от 300 милиона долара на тримесечие.

Експертите по реклама казват, че платформата остава извън границите на много големи марки. "X определено изчезна от радара за много рекламодатели, които преди биха го включили в своя медиен микс", казва Фархад Дивеча, управляващ директор на базираната в Лондон агенция за дигитален маркетинг AccuraCast. "Не ги виждам да се връщат към X сега, когато Мъск даде да се разбере пределно ясно, че не го интересуват приходите от реклами и би предпочел да поддържа X като слабо модерирана платформа, която може да представлява значителен риск за марката."

Лу Паскалис, главен изпълнителен директор на AJL Advisory, рекламна консултантска компания, казва, че Мъск "изобщо не е безопасен за марката", което "до голяма степен се дължи на реториката на Мъск".

Позовавайки се на амбицията на собственика си да превърне X в „"приложение за всичко", подобно на WeChat в Китай, Паскалис добавя: "Сигурен съм, че има бъдещ бизнес в X, който ще преоткрие начина, по който реализира приходи. Но не видях доказателства за това."

Със състояние от 270 милиарда долара Мъск може да поддържа X финансово, но Нюман казва, че ще прецени цената на сделката спрямо публичността на политическите си възгледи, още по-високия му публичен профил след поглъщането и дали неговата лична и финансова подкрепа за Доналд Тръмп ще се изплати на президентските избори в САЩ следващия месец.

"Дали ще струва ли това 44 милиарда долара остава открит въпрос и може отчасти да зависи от това дали един благодарен Тръмп ще бъде преизбра", добавя Нюман.

Анализът е на Дан Милмо за The Guardian

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase