Снимка: БГНЕС/ EPA

Потвърденият избор от Тайланд на шведско-американския изтребител Gripen E/F от четвърто поколение, който да служи като негов следващ боен самолет, и решението да придобие 10-14 от самолетите, превърнаха страната в първия чуждестранен клиент от близо десетилетие, пише Military watch magazine.

Решението идва две години след като президентът и главен изпълнителен директор на SAAB Микаел Йохансон информира репортерите за своето „изключително разочарование“ от липсата на продажби на Gripen, тъй като самолетът постоянно е губил всички търгове, в които се е състезавал с американския F-35A. Следователно трябва да се отбележи, че Gripen не е първият избор на Кралските тайландски военновъздушни сили за нов изтребител, като първоначално службата е планирала да придобие изтребители F-35A от пето поколение, за да замени остарелите  изтребители F-16A/B Block 15 . Докато тайландският кабинет одобри бюджет за четири F-35A на  12 януари 2022 г., Пентагонът даде ясно да се разбере на 22 май следващата година, че F-35 няма да бъдат предоставени на страната. Въпреки че F-35A беше първият избор на кралските военновъздушни сили на Тайланд, сравнението на изтребителя с Gripen E/F показва, че и двата самолета имат много различни предимства и докато F-35 като изтребител от пето поколение несъмнено има по-голяма боен потенциал, придобиването на Gripen може да доведе до като цяло по-силен тайландски изтребител.

F-35A и Gripen E/F са в противоположните краища на спектъра по отношение на нуждите от поддръжка и оперативните разходи, като първият има най -високите изисквания и разходи от всички изтребители в производство в западния свят, докато разходите на последния са най-ниски. В резултат на това през целия си живот Gripen E/F се очаква да струва по-малко от една трета от F-35A за използване - което означава, че за същата цена като четири F-35A Кралските тайландски военновъздушни сили биха могли да поставят 12 Gripen E /Fs. Освен това, много ниските нужди от поддръжка на Gripen E/F служат като основен множител на силите, като Кралските тайландски военновъздушни сили поддържат своя флот Gripen C/D близо до 100 процента наличност. За разлика от това, дори в Съединените щати, които имат приоритетен достъп до резервни части, военновъздушните сили на САЩ се борят да останат на 55 процента  наличност. На практика това означава, че Gripen E/F могат да извършат почти два пъти повече самолетни полети от F-35A, което означава, че флот от 12 Gripen E/F може да лети близо шест пъти повече от флот от четири F-35A, използвани за същата цена, пише още изданието.

Основно предимство на Gripen E/F за Тайланд остава, че класът има съвместимост при обучение и поддръжка със съществуващите изтребители Gripen C/D, които страната вече разполага, което значително опростява операциите в сравнение с придобиването на изцяло нов клас изтребители от нов поколение. Когато се смята, че F-35 в момента не се предлага за износ с най-мощния клас ракети въздух-въздух, AIM-260, като дори по-старият AIM-120D е забранен за повечето клиенти, ракетата Meteor на Gripen E/F в момента е наличен. Ракетата се счита като цяло за равна на китайската PL-15 и е едно от най-ефективните оръжия въздух-въздух в света, като се смята, че характеристиките са между тези на AIM-120D и AIM-260. Възможностите на ракетата помагат донякъде да компенсират присъщите предимства, които F-35 запазва в способностите си въздух-въздух.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase